WK Brons voor de volleybaldames?

  

De volleybalvrouwen hebben ons weer een week lang in de ban gehouden met ongelofelijke prestaties. Ook deze vroege ochtend gaf het team weer alles, maar dat was helaas net niet genoeg. Kom op dames en beloon jullie zelf morgen met een meer dan verdiende bronzen medaille! 
 
De schaatsploeg van Gerard van Velde is ook onder de pannen: Reggeborgh, de Twentse investeringsmaatschappij, wordt hun sponsor t/m 2022. Een hele geruststelling voor de fans van het sprinten, want met Kai Verbij, Dai Dai Ntab en de gebroeders Mulder staat deze tak van de schaatssport hoog in het vaandel van de ploeg. Reggeborgh gaat ook het schaatsen in het algemeen in het oosten van het land ondersteunen. Mooie ontwikkeling dat investeringsmaatschappijen sport inmiddels ook zien als sterk marketingcommunicatie-instrument. 

Kiki Bertens is naar Singapore afgereisd om deel te nemen aan het top 8 eindtoernooi van het jaar. Door de afmelding van de nummer 1 van de wereld (Halep) kwam er een plaatsje vrij. De laatste weken was de druk op Kiki groot om punten te sprokkelen, maar nu staat ze als nr. 9(!) van de wereld terecht op dit prestigieuze toernooi waar ze hopelijk lekker onbevangen gaat spelen.
 
Vooruitlopend op het nieuwe tennisjaar heeft de Australian Open een megadeal afgesloten met het Chinese likeur(!) merk Luzhou Laojiao. Het sponsorship is het grootste dat er door de Australian Open met een Chinees bedrijf is afgesloten en komt, qua hoogte, overeen met de Kia deal van 60 miljoen dollar in 5 jaar. En passant werd het prijzengeld ook nog even met 10% verhoogd naar 43 miljoen dollar.
 
Vanuit de likeur naar het Heerlijk Helder bier is een kleine stap. Heineken maakte deze week bekend dat ze de komende vijf jaar als sponsor verbonden zijn aan het ABB FIA Formula E kampioenschap oftewel de elektrische Formule 1. De naam staat niet op de auto’s, maar wel op boarding en er worden ‘digitale activiteiten’ ontwikkeld om de (jonge) doelgroep te bereiken. Verantwoord alcohol gebruik blijft de boodschap…

Waar ook wel een glaasje genuttigd zal worden is op 23 november bij The Match (winner takes all: 9 miljoen) tussen, met alle respect, de veteranen Tiger Woods en Phil Mickelson. Volgens de media zal de wedstrijd alleen bezocht kunnen worden door Vips en sponsors. De ‘gewone’ man moet het doen met de live beelden op de pay-per-view kanalen (uniek voor een golf match). En dat alles op Black Friday (de vrije dag na Thanksgiving) als er naast records aan TV-inkomsten ook shopping records worden verbroken.
 
In het pre-season van de NBA werd bij het ‘oefenpotje’ tussen de LA Lakers en Golden State, de kampioen van het afgelopen jaar, ook een record gebroken: bijna 2 miljoen kijkers bekeken de beelden op ESPN. De NBA wordt, als de vooruitzichten ons niet bedriegen, weer grootser en meeslepender dan ooit. Met LA en Golden State, met al hun sterren, lijkt het erop dat het oefenpotje straks ook wel eens de apotheose kan worden. 
 
De money making basketbal-hero LeBron James heeft met zijn komst naar LA Lakers ervoor gezorgd dat de merchandising inkomsten van de Lakers in het voorseizoen zijn verdubbeld, vergeleken met vorig jaar. Tickets op de ‘tweede’ markt zijn 425% duurder en de gemiddelde prijs voor de openingswedstrijd lag op $934,-. Kortom er wordt hard gewerkt aan een ROI op het 154 miljoen dollar contract voor 4 jaar van James, die bij zijn officiële debuut verloor.

De verkoop van Wembley gaat niet door nu de potentiële koper Kahn zijn bod van 600 miljoen euro heeft ingetrokken. Het was duidelijk dat de verdeeldheid binnen de FA te groot was, waarna Kahn zich teleurgesteld terugtrok. Het geld zou besteed worden aan de verdere uitbouw van het jeugdprogramma van de FA, dus dat is dubbel jammer.
 
Real Madrid kent weer hele andere problemen met haar stadion; het vinden van een naamsponsor voor het stadion. Door de iconische naam Bernabeu en het feit dat er geen nieuw stadion wordt gebouwd (Arsenal – Emirates; Bayern – Allianz), maar ‘slechts’ wordt gerenoveerd (600 miljoen dollar!) betekent dat voor de fans Bernabeu als naam moeilijk valt te vervangen. Overigens is de verwachting dat de renovatie zorgt voor 175 miljoen dollar extra inkomsten per jaar dus van directe paniek is geen sprake.
 
Die is er wel bij AC Milan. De roemruchte club heeft het afgelopen jaar een record verlies van 126 miljoen euro geboekt, wat het totaal over de laatste 5 jaar op een verlies van 460 miljoen euro brengt. Afgelopen zomer werd er doodleuk 200 miljoen euro uitgegeven aan nieuwe spelers. De club is in handen van een hedgefonds na overname van een Chinees, die niet kon betalen. Sommige tifosi verlangen zelfs terug naar onvermijdelijke Silvio, Bunga Bunga, Berlusconi.
 
Het wordt het weekend van Lewis (en Max), het EK Korfbal, The invictus games, maar vooral van de volleybaldames (hopen wij).
 
Goed weekend!