Wat een prestatie: 11 keer Roland Garros winnen!

  

Ze zijn begonnen in Rusland en we hopen dat het niveau wel gaat stijgen, want ondanks de 5-0 voor het thuisland viel er weinig te genieten. Het meest opvallende en direct ook hilarische waren de Muppet-achtige analyses van the Good, the Bad and the Ugly (u mag zelf Vladimir, Gianni en Mo Bin Salman een rol toebedelen) live op de eretribune na ieder doelpunt. Het schijnt dat John de Mol ze wil contracteren voor het nieuwe VI.

En dat was dan al weer een dag nadat de Spaanse furie door het WK had geraasd. Coach Lopetegui zou na het WK in dienst treden van Champions Leauge winnaar Real Madrid. Dit pikte de voorzitter van de Spaanse bond niet en Lopetegui mocht gaan. De helft van de selectie kwaad (Real) en de andere helft opgelucht. Nu zal Fernando Hiero de egards waarnemen, de technisch directeur van de bond, die een legendarische carrière heeft gehad bij…juist: Real. Louis zou zeggen: dan is die cirkel ook weer rond.

Over Louis gesproken, wij hebben afgelopen week genoten van zijnMarokkaanse aanmoediging voor het nationale team. De Marokkaanse pers kan niet wachten op zijn aantreden als bondscoach bij een vroegtijdige uitschakeling van het land. Sommigen hebben al een studie reis naar Manchester geboekt om de learnings van hun Engelse collega’s tot zich te nemen.

Ondanks de stem van Michael van Praag, heeft Marokko het niet gered: het WK in 2026 gaat naar US, Canada en Mexico. Maar dat vertelden we u vorige week al, want “money makes the (football) world go around”. Als Humpty Dumpty Donald herkozen wordt (en dat gebeurt meestal als een president de Nobelprijs van de Vrede heeft gewonnen), zal hij waarschijnlijk het WK openen in Mexico-Stad (over ronde cirkels gesproken).

Natuurlijk zijn er ook de inhaak-commercials, zoals van Coca-Cola die in 200 landen waarschuwen: “zorg nou dat je genoeg Coke in huis hebt voor het begint.”

Wij zelf hebben nog eens in de oude doos gekeken en kwamen uit op deze swingende Braziliaanse ploeg. Laten we hopen dat onze objectieve ogen door hun in ieder geval verwend gaan worden.

Swingen brengt ons bij The Ladies in Orange, want ze slaan weer toe op alle fronten! Letterlijk doet Nouchka Fontijn dat door Europees Kampioen boksen te worden; de volleybaldames winnen 12(!) van de 15 wedstrijden in de Nations League met harde klappen, de voetbaldames scoren in overtime en blijven in de race voor het WK en de Smulders (what’s in a name) Sisters veroveren goud en zilver op het WK BMX.

Vorige week zagen we bij Jinek nog een tafel vol sponsorloze schaatsers en nu is Jorien ter Mors tot 2022 onder de pannen bij IKO. Het internationale bedrijf in isolatiematerialen en dakbedekkingen, wil zich na een jaar proeven nu echt gaan profileren met een eigen ploeg en heeft ook al 3 co-sponsoren aan zich verbonden. Wie volgt?

De Engelse FA heeft voor het eerst gedurende de interland van Engeland tegen Costa Rica, virtual advertising toegepast. De boarding in het stadion gaf een beeld dat via het thuisland werd uitgezonden, terwijl op hetzelfde moment, op dezelfde plaats op de baording in de US en in Azië twee andere boodschappen werden uitgezonden. Zo kan Unilever dus op hetzelfde moment voor drie verschillende producten een boodschap plaatsen die van belang is voor een specifieke doelgroep.

Barcelona neemt de merchandising van al hun producten in eigen hand met een nieuwe zakelijke tak. Tot 1 juli werd dit 16 jaar lang gedaan door kledingsponsor Nike, maar de Catalanen willen eigen baas zijn. Is dit misschien het eerste signaal van een move van de swoosh naar de drie strepen, tenslotte de persoonlijke sponsor van de heer Messi?

Wie in ieder geval de mannen van Nike gaat verlaten is King Roger! Na 20 jaar stapt hij over naar het Japanse Uniqlo. Natuurlijk gunnen we Federer die extra 20 miljoen dollar per jaar (van 10 van Nike naar 30(!) van Uniqlo), maar de uitstraling? We zijn benieuwd en voor het eerst te bewonderen op Wimbledon. Tip: als je Ronald Franssen heet en altijd een eigen RF kledinglijntje hebt willen bezitten, ze hebben nog wel iets liggen begrepen we.

Terwijl de ene koning bezig is zijn huishoudboekje bij te houden is de andere gewoon bezig met zijn core business: winnen op gravel. Nadal won voor de 11e(!) keer Roland Garros en schreef historie. Maar ook hij dacht aan het boodschappenlijstje, getuige deze commercial van Nintendo.

Een historische beslissing in Engeland: de Premier League krijgt een winterstop! Maar dat gebeurt dan wel weer op een commercieel verantwoorde wijze. Alle clubs krijgen 14 dagen rust (kan zo’n selectie een Spaanse badplaats onveilig maken) en het rooster wordt zo uitgedacht dat er altijd 5 wedstrijden in een weekend worden gespeeld i.p.v. de gebruikelijke 10.

Max werd derde in Canada, een mooie race en dik in de punten. Het was ook mooi om hem even, al keuvelend, door Montreal te zien rijden (alleen voor de liefhebber).

Af en toe toch maar even kijken en roepen dat wij toch veel beter zijn……lucht op!

Goed weekend!