Max-Mania in Barcelona

  

“Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.” Bij Ajax denken ze daar sinds deze week anders over! Door de mooie sportieve historie wordt Ajax (als alles door gaat) uitgenodigd voor het WK clubteams nieuwe stijl. Voor de eerste editie worden de deelnemers vooral op historische resultaten uitgenodigd en kunnen als deelnemers een fee van zo’n 57 miljoen euro bijschrijven. Nu maar hopen voor Marc Netto dat hij dan al niet is opgevolgd door Klaas Bruto.

Marcel Brands zal niet op dat WK aanwezig zijn, maar met zijn overgang naar Everton zal hij met name zijn eigen balans opfleuren. Daarnaast mag hij met 100 miljoen gaan shoppen voor nieuwe spelers. Stiekem hopen wij dat zijn eerste gesprekje zal zijn met ene Klaassen om hem weer aan het voetballen te krijgen, waarbij de door Marcel nog aan te stellen trainer, dan ook een rol zal spelen.

En om het ‘money makes the world go around – hoofdstukje’ (even) af te sluiten, houden wij voortaan ook netjes de deur open voor Kiki, want met haar 2e plaats in Madrid sloeg zij ook nog eens 583.000 euries bij elkaar en bereikte een historische 15e plaats op de world ranking.

Deze bedragen zullen ze er niet mee verdienen, maar dat onze volleybaldames meetellen aan de wereldtop is na het eerste weekend van de Nations League, wel duidelijk. Overwinningen op Thailand, Argentinië en Rusland maakt duidelijk dat het team hunkert naar een groot succes. In mei en juni zijn ze te bewonderen in Apeldoorn en Rotterdam. Voor de liefhebbers, met Russisch commentaar.

Flying Emirates heeft afgelopen weekend tijdens de Formule 1 race in Barcelona, waar zij ook titelsponsor van waren, haar contract met het Circus voor 5 jaar verlengd en uitgebreid. Met name zal er (nog meer) fan engagement worden gecreëerd en ook de zichtbaarheid van het merk nadrukkelijker worden. Komend weekend is het weer Max-Mania in Zandvoort. De derde plek in Barcelona kon hij dan ook niet beter getimed hebben.

Een andere grote speler op de sponsormarkt, Nike, verlengde haar contract met de Chinese Super League waarmee alle 16 voetbalteams ook de komende 10 jaar gekleed worden door de Amerikanen. Volgens ingewijden betaalt Nike 50% meer dan de huidige deal en zullen zij 348 miljoen dollar in kleding en 126 miljoen dollar in cash overmaken in 10 jaar. Oja, dat WK clubteams in 2021 is ook in China en zal vast niet gesponsord worden door Adidas.

Het is overigens opvallend hoeveel clubs en organisaties switchen van kledingsponsor en melden dat ze er allemaal enorm op vooruit gaan. Opvallend genoeg geldt dit ook voor Leicester City dat 2 jaar geleden als in een sprookje kampioen werd in de Premier League met Puma. Nu, als 9e geëindigd switcht het naar Adidas en verwacht daarmee vooral internationaal te kunnen gaan scoren.

Misschien is één van de redenen ook wel dat Adidas veruit het meest zichtbare merk is op Instagram en Twitter. Onderzoek van Brandwatch wees uit dat Adidas zichtbaar is in 6.664.170 unieke afbeeldingen per maand(!) Dat houdt in dat er iedere 3 seconden een afbeelding wordt gepost. Nike en Emirates, hierboven al genoemd, staan 2 en 4 op de lijst. Het onderzoek is het bestuderen zeker waard. Puma blijkt dan de hoogste ROI per afbeelding te halen: $154,- per foto.

Het professionele wielrennen heeft de wind behoorlijk mee, want diverse ploegen kunnen al opgelucht adem halen m.b.t. de toekomst. Nu maakte Cofidis (Franse bank, al 22 jaar actief overigens) bekend nog zeker 4 jaar door te gaan met haar ploeg. En zal BMC worden overgenomen door Deloitte(!) en Giant. Die laatste verdwijnt als fietssponsor bij Jumbo, waar dan weer Cervelo verschijnt. Bent u weer even bij als u Tom straks in het roze in Milaan ziet staan…toch?

De wind mee heeft ook Den Haag met het binnenhalen van grote zeilevenementen. De Volvo Ocean Race is nog niet afgevlagd of er kon alweer worden aangekondigd dat het WK zeilen 2022 ook in de Hofstad en vooral Scheveningen zal plaatsvinden. Mooi dat er echt inhoud wordt gegeven aan Topsportstad aan Zee!

Chelsea FC uit Londen heeft in ieder geval op het commerciële vlak de wind niet tegen. Zij sloten het meest lucratieve mouw(!) contract in de Premier League ooit af met Hyundai. De Zuid-Koreanen zijn bereid meer dan 55 miljoen euro te betalen voor 5 jaar. Dit is meer dan het dubbele wat Manchester City nu krijgt voor haar mouwen. Maar let op; naar verluid zijn Manchester United en Arsenal in onderhandeling met nieuwe mouwsponsors en dus…juist!

OMO, jawel die van door en door schoon, is de nieuwe shirtsponsor van het Braziliaanse Corinthians. De introductie was heel bijzonder: de ploeg startte de wedstrijd met een sponsorloos shirt, maar naarmate de wedstrijd vorderde werd de naam van OMO zichtbaar. Er was een speciaal shirt geprepareerd waarbij het logo pas zichtbaar werd door het zweet van de speler. De campagne heet dan ook: ‘The Sweat Sponsorship’ De kantjes ervan aflopen is er niet meer bij.

En het is wel duidelijk, volgend jaar staat ie weer vol de Coolsingel, want HIJ blijft. Amsterdam en Eindhoven: “dat zullen we nog wel eens zien”

Goed Pinksterweekend!