Transfer circus van start

  

Het WK beleeft zondag haar climax met de wedstrijd Frankrijk – Kroatië. Een pure Europese aangelegenheid en dus koos de FIFA voor een Zuid-Amerikaanse arbiter. Geen finale voor Björn, die mag optreden als vierde man. Maar of de supermarkteigenaar daar nou van gedroomd heeft, betwijfelen we. René van der Gijp had zo zijn eigen ideeën ooit over de vierde man.

Na vier weken top(?)voetbal met wereldwijd miljoenen kijkers, wordt altijd uitgekeken naar de onderzoeken over de bekendheid van sponsors. De uitslagen zijn nooit echt verrassend, maar dat Coca-Cola bij 76% van de kijkers bekend is als WK-sponsor en daarmee sportgigant Adidas (64%) ruim voor blijft is toch best verrassend te noemen. Dat de official sponsor van het evenement bij het verdelen van de prijzen dan ook nog veel Nike shirts ziet, doet dan nog eens extra pijn.

Na zondag zullen alle ogen weer gericht zijn op de nationale competities en vooral ‘het bal der waanzin’ rond de verhandeling van voetballers door managers en clubs. Door de overgang van Ronaldo van Real naar Juventus, 100 miljoen, is het circus in gang gezet. Supporters wachten allemaal met kopen van merchandising, want wie zegt dat hun idool straks niet bij de ‘vijand’ speelt? Zyech, een zekere vertrekker, heeft ondertussen gewoon weer de Ajax trainingsoutfit aan gedaan.

De transfer van Ronaldo veroorzaakte bijna een staking bij de FIAT fabrieken in Turijn. FIAT is al decennia lang de grote kracht achter Juventus en had de transfer mede mogelijk gemaakt. Dit schoot de vakbonden in het verkeerde keelgat. Vooral toen ook bekend werd dat Ronaldo 30 miljoen per jaar ging verdienen terwijl de arbeiders van FIAT al jaren geen loonsverhoging ontvingen. Soms moet een betrokken partij ook andere aspecten in ogenschouw nemen dan alleen de wensen van een, langskomende, trainer!

Of het management van Ronaldo de reacties voorzag, vertelt het verhaal niet, maar het was wel opvallend dat de Portugese ster, die speelde in Spanje, een paar weken geleden ambassadeur werd van AVIS (de associatie van vrijwillige bloeddonoren) in Italië. Ronaldo is nog één van de weinige toppers die zonder tattoo rond loopt, omdat hij bloedvergiftiging wil voorkomen.

Nu de salarissen weer over de toonbank gaan, ook even een update van het gemiddelde salaris van een Eredivisie-speler. Cijfers van de FBO geven aan dat het bruto jaarsalaris komend jaar 281.000 euro bedraagt. Dat is nog ver van de 355.000 euro uit 2010. Natuurlijk bepalen de toppers het gemiddelde en haalt het gros van de spelers uit het rechterrijtje dit gemiddelde niet eens.

Voor spelers van buiten de Europese Unie zal in de basis dan nu 422.000 euro aan bruto salaris moeten worden betaald. Deze regel is ter bescherming van de Nederlandse opleiding. Als u straks dus naar beelden kijkt erger u dan niet teveel, want wij zeggen het nu alvast: het blijft een kwestie van vraag en aanbod.

Over vraag en aanbod gesproken. De NOS heeft voor de komende 4 jaar de rechten van alle wedstrijden van het Nederlands Elftal en dus de commerciële omroepen het nakijken gegeven. Investering 24 tot 28 miljoen euro. I.v.m. de bezuinigingen worden er nogal wat wenkbrauwen gefronst, maar de NOS meent dat sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder, alle lagen en leeftijden van de bevolking aanspreekt en het dus een publieke omroeptaak is om de beelden uit te zenden. Men heeft schijnbaar veel vertrouwen in de nieuwe bondscoach.

Ondertussen wordt er in Frankrijk heel hard gefietst. Onze Tom had gisteren behoorlijk pech, want hij verspeelde veel tijd met een mankement aan de fiets, terwijl hij alweer een ploeggenoot met ervaring zag wegvallen. Die ploegsamenstelling blijft een dingetje. Wie hier niets over te klagen heeft is de immens populaire Peter Sagan, al goed voor 2 overwinningen en getooid met het groen. Maar met een ploeg alleen ben je er niet, blijkt uit deze work-out van Peter, wij adviseren: Don’t try this at home.

Het is weliswaar op de rug, maar opmerkelijk is het wel: Brussel Airport wordt shirtsponsor van Willem II (wat ook nog eens Destil supermarkten terughaalde op de voorzijde). Met meer dan 600.000 Nederlandse reizigers per jaar meende Brussel Airport dat hier nog een potentieel grotere markt voor hun ligt. In de Tilburgse gemoedelijkheid herkende de Belgen zich, maar laat dat nou hetgeen zijn waar de supporters nu eindelijk eens vanaf willen.

Wie juist niet internationaal gaan, maar de regionale tradities koesteren is nieuwkomer in de Eredivisie, FC Emmen. #hierkomikweg is uitgegroeid tot de slogan van de Noordelijke ploeg. Het mooie was dat dit door de eigen supporters in gang werd gezet en ook nog eens ondersteund wordt door een nummer met dezelfde titel van Daniel Lohus. Geen seizoenkaart meer te krijgen…. Tsja, daar kan zelfs geen airport tegen op.

En meer opvallend sponsornieuws, zeker met deze temperaturen. Trachitol, het bekende merk zuigtabletten tegen keelpijn in het oranje-paarse doosje, wordt de komende vier jaar partner van de KNSB. “Griep, verkoudheid en keelpijn voorkomen ze liever, maar als het om schaatskoorts gaat, dan kan die voor Trachitol niet hoog genoeg oplopen. Wij stonden aan de basis van dit partnership.

De twee James Deans van de Nederlandse sport waren het afgelopen weekend alle twee weer actief. Waar Max Verstappen de strijd niet kon volhouden en niet finishte, haalde Jeffrey Herlings gewoon zijn 11e zege van het seizoen binnen en gaat ruim aan kop in de WK ranking. We blijven het zeggen: o wee, als hij straks niet genomineerd wordt als sportman!

Toch nog maar een waanzin berichtje over geld. De twee golf coryfeeën Woods en Mickelson overwegen een ‘winner takes all’ wedstrijd. Inzet 10 miljoen dollar. Het zijn al de nr. 1 en 2 op de inkomstenlijst van golfers, maar zo’n potje kan er nog wel bij. De vraag is of het de spanning zal geven die de kijker wekelijks krijgt op de vele, vele uren golf.

Wij gaan de komende weken liever genieten van veel volleybalgeweld met als hoogtepuntje het EK Beach. Iets minder grote prijzenpot, maar wel om het eggie!

Goed weekend!