The Vibes of the Week #9

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Het was een week vol cijfers en fan-binding, nu bewegende sport tot een minimum is beperkt…

Maar de week begon natuurlijk met de eerste aflevering van de 9-delige, nieuwe science fiction serie: Die Geisterspielen! In de negende aflevering vindt de kroning plaats van Die GeisterMeister 2019-2021! Het was gelijk al een bloedstollend schouwspel, bekeken door 6 miljoen(!) kijkers, met zijn apotheose in het bedanken van de Geistersupporters door de Borussia Dortmund spelers voor de Gelbe Wand. Wij zien die Gelbe Wand overigens liever niet gevuld met Geistersupporters, maar met 30.000(!) echte fans.

 

Van Die Gelbe Wand naar The Green Monster lijkt een hele stap, maar in deze corona-zwangere tijden is dit maar een pennenstreek. The Green Monster is de groene muur waar de honkballers van de MLB de bal overheen moeten jagen voor een homerun in het stadion van de legendarische Boston Red Sox. Het verfmerk Benjamin Moore heeft als sponsor van de Red Sox bedacht om de kleuren van de Red Sox in de stad terug te laten komen om zo de fans dichter bij de club te brengen. In deze tijden kopen de fans zelf de verf wel om thuis hun ‘eigen’ Green Moster te creëren… Na die Geisterspiele nu ook The Green Monster als hoofdrolspeler…

 

Markteffect onderzocht maar direct wat de Nederlander allemaal vond van de publiekloze wedstrijden en of ze überhaupt nog naar evenementen zouden gaan. Dat is in ieder geval zeker, want slechts bij 6% wint de angst (of voorzichtigheid) het. Van alle Nederlanders gaat 1 op de 6 mensen weer naar evenementen, zodra de maatregelen dit toelaten. Dat er voorlopig niet of zonder publiek gevoetbald gaat worden, begrijpen we allemaal: 93%!

Verrassend was dat de tweede en derde divisie niet willen gaan spelen als er geen publiek aanwezig mag zijn. Bij FOX zijn ze enorm geschrokken en heroverwegen ze het contract want dit kan natuurlijk niet Kozakken Boys – GVVV missen, dat is een ramp! Ach, we zullen maar denken dat we nog niets van ze gehoord hadden in al dat juridisch wapengekletter tussen KNVB, Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie…

Dutch Grand Prix

In dat kader, en om het enigszins in perspectief te plaatsen… bij de Amerikaanse profleagues van NBA, NHL en MLB, zullen de gezamenlijke tv-zenders meer dan 1 miljard dollar aan advertentie-inkomsten verliezen. In de MLB zullen de clubs bij een regulier seizoen van 82 wedstrijden ongeveer 640.000 dollar per wedstrijd verliezen door lege stadions, ondanks het tv-contract. Niet zo vreemd dat de spelers wordt gevraagd om salaris in te leveren. De vraag is hoe het straks gaat bij de grootste sportorganisatie, de NFL, de commercial die zij ooit maakte bij de start van de play-offs een paar jaar geleden krijgt nu weer een nieuwe lading.

 

Wereldwijd zal er in 2020 17,2 miljard dollar minder worden uitgegeven aan sportsponsoring. Een ‘verlies’ van 37% (van 46,1 naar 28,9 miljard dollar). Sportmarketingbureau Two Circles onderzocht ook de specifieke branches. Eigenlijk zaten hier geen verrassingen bij: de financiële dienstverlening is koploper met een daling van maar liefst 45% (5,7 miljard minder)! Zij waren wereldwijd in 2019 de grootste sponsor met een aandeel van 27,3%.  Automotive levert overigens percentueel nog iets meer in: 55%, met daarnaast als grote zakkers ook de energie- en vliegmaatschappijen.

IOC voorzitter Bach zet ondertussen de druk er volledig op: als de Spelen in 2021 niet kunnen worden georganiseerd, dan zullen ze definitief worden afgelast; er zal niet meer worden uitgeweken naar een andere datum of naar 2022. Dat is trouwens het jaar van de Winterspelen in Peking. Het zou wel heel apart zijn als uitgerekend daar dan voor het eerst een Olympisch evenement kan worden georganiseerd. Of zijn we nu te slecht aan het denken…?

Tegen al deze stromingen in, viel ons het bericht op dat Uniqlo dit najaar een winkel opent in Den Haag. Het Japanse merk is vooral bekend om haar sponsorship van Roger Federer sinds 2018, toen zij de levende legende een betere propositie aanboden voor de toekomst dan Nike! We hebben nog niet vernomen of Roger binnenkort ook even een clinic komt verzorgen in de Schilderswijk om de opening extra luister bij te zetten.

Ook nog steeds in beweging is de kalender van de Formule 1. Met Silverstone was een afspraak gemaakt voor twee races zonder publiek, net nadat ook België akkoord was voor 1 race zonder publiek, toen Boris J besloot om iedereen die Groot Brittannië in komt, eerst 14 dagen in quarantaine te zetten. Er is dan maar één oplossing: starten in Engeland met 2 races, alle teams 2 weken onderbrengen in een aantal hotels, en na de races de rest van de kalender afwerken. Met 7 van de 10 teams gestationeerd in het VK is dat best een dingetje. Nu heeft Hockenheim zich ook gemeld voor 2 Geisterraces…

NOC*NSF maakte bekend dat zij zich aansluit bij de Gezonde Generatie Ambitie, een samenwerkingsverband van twintig gezondheidsfondsen. Zij gaan zich samen inspannen om er voor te zorgen dat de Nederlandse jeugd in 2040, de gezondste van de wereld is. Het door SportVibes al meer dan 17 jaar georganiseerde, zeer succesvolle Olympic Moves platform (middelbare schoolsportcompetitie met 130.000 deelnemers) wordt als startpunt genomen en zal nog intensiever worden uitgerold. Laten we hopen dat deze beelden dan door heel Nederland beleefd worden.

 

1,5 meter, het blijkt een niet te realiseren afstand… In de sport zijn we van ‘het grenzen verleggen’, het is voor alle evenement- en sportorganisaties te hopen dat wij deze mentaliteit over kunnen brengen op alle landgenoten, anders wordt het een hele, lange, saaie en – voor sommigen – diep trieste zomer en herfst. Geen vrolijke slotwoorden, maar laten we ons verstand gebruiken, want dan kunnen we er dadelijk extra van genieten!

Pas dus op jezelf, je naasten en al die anderen om je heen en blijf fit!

Goed weekend!