The Vibes of the Week #32

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Wij stellen ons het volgende voor in huize Klaassen op 24 oktober 2001..Davy komt thuis en de vraag is “En… Gewonnen?” “Ja, 13-0, maar die gasten konden er echt geen reet van!” Precies 19 jaar later vertelt Davy een verhaal over goed bewegende linies, juiste mentaliteit en fantastische goals voor de camera’s van Fox Sport, maar de kern van de zaak is natuurlijk eigenlijk hetzelfde: VVV kon er vorige week zaterdagmiddag even geen reet van! Maar historie is geschreven en Ajax ging weer eens de wereld over! Gelukkig schakelde VVV een paar dagen later wel FC Den Bosch uit voor de beker, rijdt toch iets lekkerder naar Groningen a.s. zaterdag!

 

Of Ronald Koeman ook zo relaxt de wedstrijd van dit weekend tegemoet ziet is natuurlijk nog maar de vraag, na de 3-1 nederlaag tegen Real. Ook hier echter herstel en niet het minste met een overwinning op Juventus in Turijn, maar toen stapte voorzitter Bartomeu op die Ronald gehaald heeft en de nieuwe kandidaten schermen met Xavi en Klopp… Bartomeu gaf overigens bij het scheiden van de markt nog wel even aan dat Barcelona zou meedoen aan de zogenaamde Super European premier League die in de stijgers staat hetgeen weer reacties uitlokte bij de voorzitter van La Liga die het had over een pover initiatief waardoor Barca nog verder zou afglijden… Die zijn voorlopig geen vriendjes!

Voorzitter of eigenaar is nog wel een wereld, en een aantal dollars, van verschil… Dat blijkt bij de verkoop van de NBA-franchise van Utah Jazz, de Vivint Arena, waar Utah speelt, en een aantal ander sport bezittingen, aan een nieuwe eigenaar, Ray Smith CEO van Qualtrics (software) voor het bedrag van 1,6 miljard dollar. Zoals gebruikelijk zullen de overige franchise eigenaren van de NBA, de verkoop nog moeten goedkeuren, maar dat zal toch wel in het land waar ‘money makes the world go around…’

Gekozen wordt er daar in de VS in ieder geval tussen Humpty Dumpty Donald en Sleepy Joe. Twee oude mannen (er is dus nog hoop…) die strijden om de macht in de VS en eigenlijk de wereld. Nog nooit is er zoveel aandacht besteed aan het gaan stemmen; met name binnen de sportwereld wordt vooral de zwarte gemeenschap opgeroepen dit toch vooral te doen, natuurlijk onder leiding van Nike. Maar vandaag zijn alle ogen gericht op LeBron James zijn programma The Shop heeft vandaag, de gast die iedereen zou willen hebben.

Wilco Kelderman had al voor de Giro gekozen om Sunweb te gaan verlaten en we zullen het dus nooit weten of er wel in zijn dienst was gereden als hij ‘gewoon’ gebleven was. Feit was dat hij nu i.p.v. het roze tricot gewoon in zijn Sunweb kloffie op de derde plaats van het podium stond. Een prestatie die niemand overigens had durven voorspellen. Zou zijn nieuwe ploeg BORA Hansgrohe nog getwijfeld hebben om hem er doorheen te slepen….?

Wie in Spanje besloot om er niet langer achteraan te slepen, was Tom Dumoulin. Wij voorspelden het vorige week al en Tom hield het nog wel een dagje langer vol maar stapte uit de Vuelta, zo in de bus naar Zuid Limburg. Een jaar om eens goed over na te denken en in ieder geval zijn lichaam niet te overvragen. Overigens worden we dagelijks getrakteerd op een geweldige Koers daar in España. Opvallend zijn de prachtige beelden in deze tijd van het jaar.

Waar de een stopt gaat de ander, eindelijk, beginnen: we gaan vanaf vandaag weer schaatsen in Heerenveen! Het Daikin NK afstanden trapt af en wist twee coryfeeën van weleer zo gek te krijgen om samen in de badkuip te duiken. Leuke knipoog naar de ooit vermaarde Sanex reclame van de Beer uit Lemmer. Of hij echter nog zoveel vrouwelijke fans oplevert…?

 

Soms denk je overigens wel eens als je een commercial voorbij ziet komen met een oude vedette “dit had ie beter niet kunnen doen..”

Ook nieuwe sponsors in het schaatsen ondanks Covid-19. Ons schaatspaar Koen en Jutta hebben in Team Worldstream een partner gevonden die hun tot de Spelen gaat begeleiden. En team Anema stapt over van de corona gevoelige vliegtuigen van easyJet naar het goede van Nederland: Zaanlander kaas. Leek ons ook een mooiere match…

In Heerenveen was overigens afgelopen weekend ongetwijfeld de beste coronaproof activatie tot nu toe. De actie van MSD en Kika om 15.000 Kika beren als toeschouwers op de tribune plaatsen om Herenveen aan te moedigen tegen FC Emmen oogste veel respect en glimlachende gezichten. Daarnaast was hij uiterst succesvol want de 15.000 beren waren de volgende dag allemaal verkocht en Kika 225.000,- rijker.

 

Terwijl hier het gokken online eindelijk wordt gelegaliseerd, staan in Engeland de uitingen van de diverse gokaanbieders zwaar ter discussie. De Engelse Football League, verantwoordelijk voor de tweede t/m de vierde divisie van het Engels profvoetbal wil een mouwreclame die alle clubs hebben handhaven. Met de mouwreclame wordt gewaarschuwd om verstandig om te gaan met het wedden op sportwedstrijden én het levert 40 miljoen pond op voor de clubs in de kelder van het Engelse voetbal. De beslissing moet nog definitief genomen worden…

Nu we het toch over het gokken hebben, de kansspelautoriteit heeft EA Sports, de producent van de bekende FIFA game, een boete gegeven van 2x 5 miljoen euro voor illegaal gokken. Het kopen van spelerspakketten, FUT, zonder dat de speler weet wie er in het pakket zitten, vindt de waakhond een vorm van gokken en aanzetten tot gokken in het algemeen bij jongeren. EA gaat in beroep en als je weet dat met de FUT verkoop vorig jaar totaal 1,27 miljard euro werd opgehaald, begrijp je wel waarom.

Ondertussen gaat grootverdiener Liverpool gewoon door met het binnenhalen van de nodige munten. Het sponsorcontract met AXA, verzekering, werd uitgebreid met een naamfoundership gekoppeld aan de trainingsaccommodatie waar de spelers op hun trainingshirts al de naam AXA dragen. Geeft met name op social media, met de dagelijkse posts en videobeelden, de nodige exposure. Kosten voor de trainingsoutfit waren 20 miljoen pond per jaar en tel hier nog maar hetzelfde bij op voor het naamfoundership, schatten wij zo in!

En hoewel de getallen wel iets zullen afwijken is FC Groningen net zo blij met de verlenging van het hoofdsponsorship door Office Centre. Het unieke is, dat er voor onbepaalde tijd is getekend, hetgeen in deze tijden natuurlijk een enorme ruggensteun is voor de Trots van het Noorden.

Veel corona, penalty’s en gejuich in het Europese voetbal, met en zonder publiek, met en zonder mondkapjes maar zeker met een boze Dikkie Dick. Het was niet best daar in de Kuip van de Kameraden van Zuid en daar kan je niet alleen een dolende leidsman de schuld van geven.

Laten we dus, ook al zijn we soms een beetje boos, rustig op elkaar blijven letten en fit blijven.

Goed weekend!