The Vibes of the Week #31

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Wat een ongelofelijk mooie sport, afgelopen zondag tijdens de Hoogmis van het wielrennen: de Ronde van Vlaanderen. Mathieu en Wout vooraf bestempeld als de torenhoge favorieten, maakten het volledig waar in een man tegen man gevecht met een apotheose van een banddikte in het voordeel van Mathieu! Daarna als een soort toetje, maar daar doe je ze eigenlijk tekort mee, de dameskoers met natuurlijk veel Oranje wapengekletter. Prachtig voorbeeld van teamspirit hoe Anna van der Breggen zich opofferde voor de latere winnaar Chantal van den Broek – Blaak (ook mooi, hoe de Belgische, vrouwelijke, commentator steeds deze volledige naam uitsprak). Ook de berusting met een lach bij Annemiek van Vleuten toen van der Breggen niet ‘mee ging’, zei veel over het wederzijds respect!

Overigens toen de volgende dag de kijkcijfers verschenen, deed zich het mirakel voor dat de dameswedstrijd beter bekeken was dan de mannen! Tijdens de mannenrace keken er in Nederland gemiddeld 385.000 mensen met een totaal van 1.515.000; bij de vrouwen 544.000 gemiddeld en 1.643.00 totaal. Opnieuw een staaltje Women Power in sport (maar óók een aantrekkelijk time slot) en het was duidelijk dat er niet gezapt werd na de mannen!

Het was dan ook niet echt verbazingwekkend dat Jumbo Visma bekend maakte dat zij ook een vrouwenploeg onder contract gaan nemen. 12 Rijdsters getekend met als uithangbord Marianne Vos. Wij denken dat het vrouwelijke deel van de Jumbo-directie nu ook eens hun wens ingewilligd wilden zien en laat de Noorse Merete Hverven, de vrouwelijke CEO van Visma, nu ook met zo’n plan rondgelopen hebben. Leuk bedacht, hé? Of….

Over Woman Power gesproken… enige tijd geleden verleende de KNVB dispensatie aan Ellen Fokkema, om in een officiële wedstrijd mee te doen in een mannenteam. Misschien is het een idee dat de KNVB namens Frank de Boer nu hetzelfde doet bij de UEFA en FIFA. Op deze wijze kunnen we dan Vivian Miedema ook bij het mannenteam in de spits zetten! 89 interlands – 69 doelpunten en nu ook all-time topscorer van de Women’s Super League in het shirt van Arsenal: 50 wedstrijden – 52 goals!

View this post on Instagram

The numbers say it all. @viviannemiedema 👏

A post shared by Arsenal Women (@arsenalwfc) on

Maar ze moet natuurlijk ook wel beschikbaar blijven voor de dames van Oranje, want die gaan in 2027 in onze eigen land het WK binnenhalen. De KNVB heeft samen met Duitsland en België een bid uitgebracht om de organisatie op zich te nemen. Gezien de kwaliteit van de landen en het organisatietalent daar aanwezig, volgens ons appeltje/eitje; oder: ‘ein Kinderspielchen’…

 

De Giro komt dit weekend tot een einde en Wilco Kelderman heeft gisteren het roze over zijn uitgeputte lichaam getrokken, nu vasthouden tot in Milaan. De nr. 2, Jai Hindley  is ook van Sunweb, op 13 seconden. Vandaag en vlakke etappe, morgen een zware bergrit waar de vraag wordt: voor wie rijdt dit weekend de ploeg? Terwijl Wilco vertrekt na dit jaar blijft de jonge Jai… Misschien wordt de tijdrit, die net als in Parijs de beslissing bracht, nu ook de scherprechter!

View this post on Instagram

Right after all the climbs and the 258km of the longest 2020 #Giro d’Italia Stage, who will have the energy to sprint again? From Morbegno to Asti: Stage 19. • Dopo le tante salite dei giorni scorsi e i 258 km della Tappa più lunga del Giro d’Italia 2020 chi avrà ancora energie per sprintare? Da Morbegno ad Asti: Tappa 19. • Après toutes les ascensions des derniers jours et avec 258km à affronter pour la plus longue étape du #Giro d'Italia 2020, qui aura l'énergie de sprinter ? La 19e étape mène les coureurs de Morbegno à Asti. • Después de tantas subidas y de recorrer 258 km ayer en la etapa más larga del #Giro d'Italia 2020, ¿quién tendrá energía para hacer el esprint? De Morbegno a Asti: Etapa 19. • Powered by @garminitaly

A post shared by Giro d'Italia (@giroditalia) on

Ondertussen is de Vuelta ook van start gegaan en daar is het direct van dik hout etc. Jumbo Visma heeft nu al de macht gegrepen: Roglic heeft zijn zinnen nu gezet op het Rood i.p.v. het Geel. Ondertussen moet ‘onze Tom’ uitkijken dat hij niet ‘de Barney’ van het wielrennen wordt door na iedere tegenslag zichzelf nog dieper in de put te praten. Hij mocht van de teamleiding al herstellen (gisteren 137e) maar mocht het niet beter gaan – en daar lijkt het op – stapt hij zondag uit de Vuelta…

Misschien heeft Erik te Hag ook behoefte aan een goed gesprek, want als er ooit een kans was om het grote Liverpool te verslaan, was het afgelopen woensdag. Liverpool was behoorlijk verzwakt en miste hun (en onze) aanvoerder Virgil, door een kamikaze-actie van de keeper van Everton en Engeland ‘mijnheer’ Pickford. Maar i.p.v. het bekende aanvalsspel werd er gekozen voor een aangepaste tactiek door de ‘Mokum-boys’, namelijk met extra verdedigers. En dat op een dag dat een stoer filmpje de wereld in werd geslingerd over ruwe en geslepen diamanten. Misschien voortaan eerst een voorvertoning voor Erik arrangeren?

Verder in Europa blijkt dat AZ op haar best is als alles tegenzit (1-0 winst tegen Napoli); blijft PSV voorlopig het Raadsel van Roger en hadden de Kameraden uit Zuid zichzelf beter moeten belonen dan een 0-0-tje in Zagreb. Overigens, als Frank die Bijlow nou weer niet selecteert dan moeten we echt langs de opticien met hem…

Opmerkelijk in deze tijd was dat bij Liverpool, Expedia, een online reisorganisatie, de mouw sponsoring overneemt van financiële dienstverlener Western Union, die 2 jaar eerder stopt dan afgesproken. Van Expedia een mooi voorbeeld van anticyclisch denken, wat hopelijk door meer bedrijven gevolgd gaat worden. Het mouwtje levert overigens nog altijd 5 miljoen Engelse ponden per jaar op…

Een andere financiële instelling, Mastercard, verlengde wel haar contract, dat met de UEFA over de Champions League t/m 2024. Continuïteit staat hoog in het vaandel bij zowel de UEFA (logisch), maar ook bij Mastercard dat al 25 jaar verbonden is aan de UEFA en vooral inzet op beleving en daar ook prachtige activaties op heeft laten zien, met name maatschappelijk….

 

Moesten wij vorige week melden dat de kijkcijfers van de NBA Finals naar een dieptepunt waren gezakt, op digitaal gebied werden records gebroken en viel een stijging te noteren van 17% en werd het duizelingwekkende aantal van 20 miljard views aangetikt, op alle kanalen opgeteld. En we konden er op wachten, want de LA Lakers overwinning moest natuurlijk verpakt worden door Nike zoals zij dit alleen kunnen…

 

We kwamen ook een mooi filmpje tegen met andere topsporters, en omdat wij zelf hebben gezien wat de uitwerking van deze sporters op ons en vele anderen was, sluiten we hier mee af, gewoon omdat een beetje aandacht aan deze groep sporters, ook bij ons in Nederland, nu zeker geen kwaad kan.

 

Het is gelukt! We hebben het er bewust even niet over gehad, maar we sluiten daarom, misschien nog wel nadrukkelijker dan anders af met:

Let op jezelf en je naasten en blijf gezond en fit!

Goed Weekend!