The Vibes of the Week #29
De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.
Vraag niet hoe, maar we slaan ons er door heen; helaas zijn de laatste berichten over aantallen en opnames nog niet hoopgevend, maar laten we optimistisch blijven en elkaar niet nog dieper in de virusput praten…
In dit soort omstandigheden is het altijd mooi als er een sprankelend Oranje succes geboekt kan worden, maar het was zeer pover wat de mannen van Frank lieten zien. We gaan er maar vanuit dat het een oefenpotje was en zondag het echte werk begint. De KNVB zocht een Ronald Koeman 2.0, maar we hopen wel dat Frank dan de volgende keer niet met een ‘de-postcodeprijs-is-in-mijn-straat-gevallen-maar-had-mijn-loten-net-weggedaan’ gezicht voor de camera’s verschijnt. Niemand was blij met deze show, laten we zorgen dat het geen Pandemietje wordt.
Ook Kiki kon het al niet bolwerken en werd Roland Garos afgeslagen door de Italiaanse Martina Trevisan (qualifier!).Verder zien we bij de mannen een topfinale opdoemen. Novak Djokovic moet dan wel afrekenen met Stefanos Tsitsipas en Rafael Nadal met Diego Schwartzman, die hem in het laatste onderlinge potje nog versloeg. Kortom de spanning neemt toe. De temperatuur alleen niet – en dat vindt met name Nadal niet leuk. Wellicht wordt dat nog een extra horde op weg naar zijn 13e(!) Franse titel, wat hem dan naast King Roger plaatst wat betreft aantal gewonnen grand slams…
Overigens heeft de organisatie van Wimbledon al aangekondigd dat het toernooi komend jaar sowieso doorgaat, met of zonder publiek… Bij dat bericht krabden wij ons toch wel even achter onze oren, want als we op 28 juni 2021 nog geen publiek in de buitenlucht bij een dergelijk evenement mogen hebben, dan ziet het er toch wel heel somber uit voor heel veel sport around the world.
We hadden eigenlijk al middenin in het schaatsen moeten zitten, maar ook hier heeft COVID-19 huis gehouden. Nu is zelfs golden boy Kjeld Nuis besmet in Inzell. Iedereen inpakken en wegwezen, was het devies want de baan ging ook op slot. Maar is dit nou slim om dan met een mannetje en vrouwtje of 30 terug te komen, met wellicht nog hier en daar een besmettingsgeval? Had een trainingskamp niet moeten worden omgezet in een quarantaine-kamp? Maar goed wij zijn geen viroloog, maar voorlopig dus geen schaatsen…
En live sport is nog wel steeds belangrijker voor de grote TV zenders. Zaterdag juichte Sky Sports in Engeland nog doordat de beste cijfers ooit werden gehaald door de betaalzender: meer dan 14 miljoen kijkers schakelden in (en betaalden), maar ja het voetbalprogramma loog er ook niet om met Man United – Spurs en Aston Villa – Liverpool. Met uitslagen van respectievelijk 1-6 en 7-2 is het begrijpelijk dat de international break de zender niet zo goed uitkomt. Overigens werd de dag afgesloten met NFL Dallas Cowboys vs Cleveland Browns met een einduitslag van 38-49 ook niet van spanning gespeend.
Got it done. 💪#CLEvsDAL 📸's » https://t.co/cKeSmid3U2 pic.twitter.com/gLxoJEoNvR
— Cleveland Browns (@Browns) October 4, 2020
De topclubs van de Premier League hadden het plan opgevat om zelf een Pay-Per-View kanaal te openen en zo een beetje het verlies van de recettes goed te maken, maar dat was weer tegen het zere been van Sky Sports en BT Sports, de rechtenhouders van de Premier League. Op zich een begrijpelijke reactie omdat er duizelingwekkende bedragen voor deze rechten worden betaald en dus de concurrentie vanuit de topclubs met een aanzienlijke aanhang in den lande, wellicht een direct effect op hun reclame-inkomsten zou kunnen hebben, die dus net aantrokken.
Manchester United boss Ed Woodward is de grap van de voetbaljournalisten en supporters in Engeland. Ed heeft de gave om spelers te benaderen en bijna naar United te laten komen, maar onder aan de streep toch weer niet. Paddy Power, toch al een wedkantoor wat inspeelt op de actualiteit, heeft daarom een grote vestiging in Manchester alle etalages ingericht met bijna aankopen van Ed onder het motto: kijken, kijken, maar niet kopen. O.a. Gareth Bale (terug naar Spurs) en Jack Grealish (let op virtuoos! Blijft bij Villa) staan uitgestald.
Head down to Manchester for Woodward’s window shopping experience. #DeadlineDay pic.twitter.com/hX14h7pAIg
— Paddy Power (@paddypower) October 5, 2020
Deze is gevaarlijk om op te schrijven, maar wat ons eigenlijk verbaast, is het feit dat een wedstrijd als NAC – de Graafschap moet worden afgelast omdat meerdere spelers van de selectie van NAC positief zijn getest. Als je nu je muntjes verdient met tegen een bal te trappen en de competitie mag nog doorgaan, is het dan echt teveel gevraagd om je eigen bubbel te creëren? De NBA met niet de meest makkelijke mannetjes bewijst nu al meer dan 2 maanden dat het kan. Kortom discipline en focus op je vak!
De Atlanta Falcons nemen de zaak terecht wel serieus op. Zij laten het, met een capaciteit van 71.000 toeschouwers, Mercedes Benz stadion schoonmaken door drones. Dit kost 95% minder tijd en is 14x zo effectief. Nu mogen zij terwijl ze de eerste twee wedstrijden zonder toeschouwers moesten spelen, een gelimiteerd aantal toeschouwers toelaten. Dat is zoals onze Zuiderburen zeggen letterlijk en figuurlijk, een schone zaak.
The stage is set for prime time football. ✨#ATLvsGB pic.twitter.com/804IoJYFDh
— Atlanta Falcons (@AtlantaFalcons) October 5, 2020
Ook een mooie opsteker voor de organisatoren van de Olympische- én Paralympische spelen van Parijs 2024. Telecom bedrijf Orange heeft zich in deze problematische tijden aangemeld als domestic sponsor. Het zou gaan om 144 miljoen euro. Zoals altijd zal de telecommunicatie een grote uitdaging zijn voor de Spelen, die dus 3 jaar na Tokio worden gehouden. Als Tokio 2021 tenminste doorgaat want er wordt niet meer uitgesteld! Totaal heeft Parijs 2024 nu al 500 miljoen euro bijgeschreven; maar nog 600 miljoen te gaan want de target is 1,1 miljard….
Hadden we vorige week de meest vermarktbare sporters, nu is het de beurt aan de Merken. Om de waarde te bepalen worden twee zaken gemeten potentiële waarde en de kwaliteit van de promotie. Om deze te bepalen zijn alle social en digitale posts van atleten, leagues en teams van 1 jaar gemeten op merk promotie. Meer dan 25.000 organisaties en atleten hebben meer dan 7.000 merken gepromoot. And the winner is……juist, Nike. Met een waarde van 2x zo groot als nr. 2 Emirates. Adidas, Monster (van Coca-Cola) en Red Bull complementeren de top 5. Waarom Nike? Onder andere hierom.
Triest…. de mascotte van Arsenal is na 27(!) jaar trouwe dienst ontslagen i.v.m. het coronavirus. Gunnersaurus was bijzonder populair en wordt straks zeker gemist. Als je dan nog even terugkijkt naar de lijst hierboven waar Emirates op de 2e plaats staat is het wel heel wrang want dat zijn niet alleen de shirtsponsor van Arsenal, naamfounder van het stadion maar óók als je de filmpjes bekijkt de shirtsponsor van Gunnersaurus…. Uiteindelijk kon Mesut Ozil nog wel een weekje (maak er maar een dagje van denken wij) zakgeld missen voor de Gunnarsaurus.
I was so sad that Jerry Quy aka our famous & loyal mascot @Gunnersaurus and integral part of our club was being made redundant after 27 years. As such, I’m offering to reimburse @Arsenal with the full salary of our big green guy as long as I will be an Arsenal player… pic.twitter.com/IfWN38x62z
— Mesut Özil (@MesutOzil1088) October 6, 2020
Let dus op jezelf en je naasten; blijf fit!
Goed weekend!