The Vibes of the Week #20

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Het is zover, het korfbal gaat haar usp-tje verliezen! Voortaan is ook bij het voetbal sprake van gemengd douchen na afloop (mogen we dit nog wel schrijven? Nou ja, voor deze keer). Ellen Fokkema van Foarut uit Friesland gaat in een mannenteam meespelen (4eklasse KNVB). Ellen speelt al jaren met het zelfde team, maar moest nu kiezen. Door de dispensatie van de KNVB kan ze haar medespelers trouw blijven…

Helaas Koning Toto Sjaak mocht niet blijven (niet te verwarren met Koning Juan, mocht overigens ook niet blijven). De koning is dood, leve de koning zullen we maar zeggen namens de Toto, die inmiddels 10 clubs heeft kunnen verleiden tot het invullen van de kruisjes op hun formulier. Het wordt altijd een vrolijke boel met Koning Andy bij winnen of verliezen.

 

Wie zich niet meer persé goed hoeft in te vullen is Nathan Aké. De verdediger van Oranje verhuisde van het gedegradeerde Bournemouth naar superclub Mancheste City voor een slordige 45 miljoen euro. Wij gaan er vanuit dat Nathan dus iedere maand de hoofdprijs thuis op de deurmat vindt in de vorm van zijn loonstrookje. Oud collega Gregory van der Wiel wil graag een contract verdienen bij RKC, dat is wat anders dan zijn oude clubs als bijvoorbeeld Ajax of Parijs. Het zou toch niet op zijn allemaal?

Waar het even niet op kan is bij Fulham FC, zij wonnen de play-off match voor de laatste plaats in de Premier League. In deze ene wedstrijd valt ieder jaar dé hoofdprijs in het Europese voetbal:  180 miljoen euro. Dit is het bedrag wat na 90 minuten door de penningmeester kan worden bijgeschreven op de begroting door de minimale extra TV inkomsten.

En nu we toch aan het swingen zijn, zo vlak voor het weekend. Het introduceren van nieuwe shirts of spelers met behulp van een rapje of een lekker hiphop-deuntje doet het goed. Het begon vorig jaar met Real bij de introductie van het nieuwe uitshirt, toen zagen we PSV voorbij komen en nu is de Duitse club van het volk die de overeenkomst met Umbro belicht in een actuelere song. Alleen de Koninklijke is voorlopig ook nr.1 op de ranglijst.

 

Hitlijsten het is altijd leuk. Nr.1 op de sponsorhitlijst van Nederland blijft de Rabobank met als stijgende ster Jumbo. Jumbo Visma haalde als team veel sponsorgeld uit de markt, maar Ajax spant de kroon met een omzet van totaal 200 miljoen en met een stijging van 4,3 miljoen een record sponsoropbrengst van 34,4 miljoen. Ook in 2020 zou er een totale groei van de sponsormarkt plaats hebben gevonden maar de voorspelling is dat nu een 170 miljoen moet worden ingeleverd.

Nog eentje dan. We meldden vorige week al dat Real Madrid de meest waardevolle voetbalclub was. Maar er zijn nog succesvollere clubs en als altijd bevinden die zich in de US. In de Forbes top 50 blijft de Dallas Cowboys nr.1, waarde 5,5 miljard dollar, te danken aan mooie sponsordeals, een sterke stadion exploitatie en huurinkomsten van panden rond het stadion. New York Yankees (baseball) staat als tweede genoteerd, gevolgd door de New York Knicks (basketbal). Opvallend is dat zowel de Cowboys in de NFL (met 27 clubs vertegenwoordigd in de top 50!) als de Knicks in de NBA, de laatste jaren sportieve successen hebben behaald.

Een opvallende sponsorswitch: Heineken neemt in de UEFA Europa League direct de plaats in van Amstel. Nu blijft het natuurlijk wel in de familie om het zo maar uit te drukken, maar een switch tijdens een lopende competitie is volgens ons redelijk uniek. Doordat de wedstrijden van de kwart- halve en finale alle in 4 Duitse steden worden afgewerkt in verband met Corona, maakt het in executie wel overzichtelijk.

Overzichtelijk was het bijna niet meer in Silverstone, tot de laatste ronde verliep alles zoals te voorspellen, maar ineens volgden bij Mercedes de lekke banden elkaar op en kwam Lewis nog net op tijd over de finish gehobbeld. Een toch wel verrassende 2e plaats was het gevolg. Conclusie: foutje van Pirelli de centrale bandenleverancier van de F1. We weten het niet zeker, maar Red Bull wil geen risico’s in de pits en nam haar voorzorg maatregelen voor het team rond Max…

 

De Formule1 organisatie en YouTube hebben overigens besloten om de hele Grand Prix van de Eifel, op de legendarische Nurnburgring in zijn geheel, dus inclusief trainingen etc. live en gratis te streamen op YouTube. Zo willen de twee organisaties iets terug doen naar alle fans. De race zal in Nedrland zijn voorzien van Nederlands commentaar. Het kanaal van YouTube Select, ook adverteerders krijgen de kans selectief te adverteren naar de specifieke doelgroepen en zo zal het commerciële aspect niet uit het oog verloren worden.

Wie ook wat terug wilde doen naar de fans, namens zijn sponsor Barilla pasta, was Roger Federer. Hij verraste de twee meisjes die bekend waren geworden door hun tennisliefde tijdens Corona door te gaan tennissen tussen twee dakterrassen door met hun samen een potje te spelen. Leuke beelden van volledig verraste fans.

 

Omdat Liverpool toch gewoon Liverpool blijft en niet zich anders moet gaan gedragen gaf Nike de fans het podium…

 

Let op elkaar en je naasten en blijf Fit.

Goed Weekend!