The Vibes of the Week #19
De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.
Nog niet zo lang geleden vroegen de BVO’s toch echt om steun van de regering. De vraag ging weliswaar van 400 miljoen naar 140 miljoen, maar er zouden veel clubs omvallen. De politiek vond de steun vanuit de centrale overheid niet nodig, de clubs moesten zelf hun broek op houden. We volgen het en wat blijkt: bij de bewegingen op het gebied van speler transfers valt op dat bijvoorbeeld ADO, FC Twente, Emmen en FC Groningen zich behoorlijk roeren. Het contract van de Keuken Kampioen met de Eerste Divisie is verlengd en Ziggo en FOX Sports hebben hun geschil bijgelegd, dus we zijn benieuwd hoe reëel deze uitspraken blijken…
Waar mensen komen, gaan er ook weer weg. Opvallend is dat Joël Veltman nu wel zijn transfer naar het beloofde land krijgt. Hij gaat naar Brighton, geen hoogvlieger, maar wel een avontuur voor de échte Ajacied. Dat hij daar met het nummer 34 gaat spelen is voor alle Ajax-fans een signaal dat hij altijd een link met de Amsterdammers wil houden. Een mooi (afscheid)filmpje begeleidt het verhaal.
Ook verder in Europa voeren het geld, de pandemie en het voetbal de boventoon. Zo is Real Madrid nog altijd de club met de hoogste merkwaarde (1,419 miljard dollar), al hebben ze 14% ingeleverd en nadert Barcelona nog maar op 6 miljoen. Opvallend dat daarna pas de Premier League clubs volgen: Manchester United, Liverpool en Manchester City. Bayern München staat relatief laag, doordat de Bundesliga nog achterloopt qua populariteit in de grote groeimarkten China en de US, maar zal zich vast de komende jaren mengen in het geweld.
Volgens (Portugees) onderzoek zal Lissabon, door de organisatie van het eindtoernooi van de Champions League, een economische impuls krijgen die kan oplopen tot 50 miljoen euro. Dit is een mooie injectie, maar met de bewegingen en de schijnbewegingen van het virus, vragen wij ons in alle eerlijkheid af of de geprognotiseerde 16.000 supporters ook daadwerkelijk (voorzien van mondkapjes) op de tribunes zullen plaatsnemen…
The UEFA Champions League draw is complete! 🙌
Who will lift the trophy next month? 🏆🤔#UCLdraw pic.twitter.com/h7hYwKWw2K
— UEFA Champions League (@ChampionsLeague) July 10, 2020
Misschien zullen ze wel plaatsnemen, maar dan in hun ‘eigen’ stadion dat supporters hebben gewonnen bij een fantastische activatie van Heineken. #CheersFromHome levert een ijskast met 0.0 Heineken biertjes, stadionstoeltjes en een stadion-maaltijd afgeleverd aan huis. Geweldig!
Great seat. Great eats. And of course, great beer gear. #NowYouCan win the best parts of the stadium experience for your home. Tag @Heineken_US in your #CheersFromHome + #promo for a chance to win a real @MLS stadium seat. NoPurNec 21+ Rules: https://t.co/0W1UZaiIb8 pic.twitter.com/7O0gX8PEYR
— Heineken US (@Heineken_US) July 30, 2020
Een van The Old School clubs, AC Milan, leeft volledig op en hoopt volgend jaar mee te doen om de Serie A titel die deze week naar Juventus ging. Opvallend was dat de verlenging van hun shirtsponsorcontract met Fly Emirates hun totaal geen winst opleverde. Sterker nog, er moesten 4 miljoen euro per jaar worden ingeleverd (van 14 naar 10 miljoen). Maar, de opleving heeft wellicht wel te maken met die ene speler die zelf zegt dat hij nog maar net begonnen is…
I'm just warming up
Geplaatst door Zlatan Ibrahimović op Zaterdag 25 juli 2020
Geld… het leidt soms tot opvallende beslissingen. Zo zal de IPL, de top cricketcompetitie Twent/20 van India, door de pandemie dit jaar in zijn geheel gespeeld worden in de Arabische Emiraten. Het hele circus van clubs verhuist en speelt, tussen 19 september en 8 november, een hele competitie. De tv-zenders zullen goede zaken doen, want voorlopig is cricket de tweede religie van de Indiërs.
Ach verhuizingen, ze horen er bij. Vannacht is het NBA-circus weer van start gegaan in Disney World. Ook hier tv-zenders die records gaan vestigen. De NBA-sterren ‘leveren’ altijd (zoals de twee LA teams bij de opening, waarbij het weer spannend was tot het laatste schot). De NBA zelf heeft overigens zo’n 48 sponsordeals voor totaal 600 miljoen dollar per jaar. Het toelaten van goksides sinds 2019 levert een slordige 48 miljoen op. Kortom er staat wel wat op het spel.
En, dan…’Triest’, dat is het eerste woord dat in ons opkomt bij het (opnieuw) lezen over wat nu al de geschiedenis in gaat als ‘De Turnrel 2020’. Triest vooral voor die jonge meiden die zich al meer dan 10 jaar, op een wellicht discutabele manier, aan het voorbereiden zijn op hun eigen sporthoogtepunt: een optreden op het Olympische toneel in Tokyo. Als je er goed over nadenkt komt het uitstel van de Spelen, bij hun dubbel hard aan… Laat hen instromen bij de mannen en hun droom verwezenlijken.
Wellicht veel triester (maar vooral kwalijk en weerzinwekkend) is het feit dat er jaren maar gedoogd is. Waarom? Voor het eventueel behalen van medailles? We hopen toch niet dat dit het geval is. Of wilde men het geluk van de meiden toen niet in de weg staan? Degenen die lang genoeg meelopen weten dat de groep turnsters, die het toen al heeft aangekaart, op dat moment aan de top van hun carrière stonden. En, dus zichzelf heel bewust waren van wat dit voor hun zou kunnen betekenen, maar toch vonden dat het genoeg was. Dit was meer dan 10 jaar geleden!
Als je dit allemaal weer over je heen ziet denderen deze week, dan is de kracht van sport in al haar aspecten weer duidelijk: dé rol die zij speelt zal nooit verdwijnen…
Let op jezelf en je naasten (met of zonder mondkapje) en blijf fit.
Goed Weekend!