The Vibes of the Week #18

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Vandaag had het eigenlijk moeten gebeuren: de vlam zou aangestoken worden in het Olympisch Stadion in Tokio. Maar alle atleten moeten nog 364 nachtjes slapen en vooral fit en in vorm blijven, alvorens ze, hopelijk, los mogen gaan om die gouden medaille in de wacht te slepen. TeamNL heeft de knop al om gezet!

 

Maar het is wel te hopen dat de medici over de hele wereld hun best blijven doen om een vaccin en medicijn te vinden (en dan geen placebo), de ontwikkelingen zijn namelijk niet zodanig dat we echt vrolijk worden. Het IOC haalde wel alvast wat edelmetaal binnen, het verlengde het TOP sponsorship met Procter & Gamble tot 2028 als de Spelen worden georganiseerd in Los Angeles. Gelijkheid en inclusie staan hoog genoteerd als doelstellingen bij P&G.

Onze mannen en vrouwen in De Lichtstad, zitten echter ook niet stil en verwelkomden geen Amerikaan, Chinees of Sjeik, maar een van de meest traditionele familiebedrijven van Nederland als nieuwe partner in het Brainport gezelschap: Swinkels Family Brewers. Voor ons simpele zielen boven de rivieren beter bekend als Bavaria! PSV weet hoe ze zo’n partnership moeten introduceren bij de achterban; dat kan je aan cultheld Björn c.s. wel overlaten.

 

Om nog even in de Godfather sfeer te blijven, Andrea Radrizzani de groot aandeelhouder van het vermaarde Leeds United vindt ook dat er bijgetekend (of gestort) moet worden en wel door de NFL franchise de 49-ers, mede aandeelhouder. Leeds promoveerde afgelopen weekend naar de Premier League en onze Italiaanse vriend vindt de minimaal 150 miljoen euro TV-geld, niet voldoende om in de Premier League te blijven (waar hij waarschijnlijk gelijk in heeft): er moet meer bij, hai capito! Adidas volgt in ieder geval Kappa op als kledingsponsor, dat scheelt al iets.

Zoals gemeld wacht Newcastle United, ook zo’n klein clubje uit de Premier League, nog op de goedkeuring van de Premier League organisatie voor overname door een Saoedische investeringsmaatschappij (300 miljoen pond), maar verlengde wel hun sponsorship met hoofdsponsor FUN88: een Chinese goksite en met haar Duitse kledingsponsor Puma. Kortom, ze spelen (nog?) alleen in Engeland, maar de Premier League clubs zijn marketingtechnisch allang Globetrotters.

Geen Spelen dus, maar “We gaan wel weer beginnen,” is het motto de afgelopen dagen. Terwijl er in bepaalde landen nog aardig door gepingeld moet worden voor het eggie, gaan we hier weer opstarten met het nieuwe voetbalseizoen. Op zaterdagmiddag(!) 12 september wordt om 16.30 uur(!), afgetrapt met FC Utrecht – AZ. Wij zijn benieuwd naar de kijkcijfers die middag, want het is eigenlijk een ongeschreven wet dat er niet op TV gevoetbald wordt als er ook jeugdcompetities worden gespeeld. Voor sommigen maakt het niet uit wanneer of hoe laat, áls we maar beginnen.

View this post on Instagram

Het wachten is bijna voorbij.. 🤩🔥 #hetbegintweer

A post shared by FOX Sports (@foxsportsnl) on

Terwijl het wachten na vele afleveringen van de Vibes, nog steeds is op de officiële legalisering van het online gokken, zit TOTO niet stil en heeft diverse clubs in de Eredivisie middels een sponsorship aan haar gebonden. Mooiste vangst lijkt ons de deal met de Kameraden van Zuid maar ook FC Utrecht, Sparta en Willem II liggen voor de komende jaren vast. Toto dekt zich hier alvast in (en helpt de clubs) voor als het ooit nog zover gaat komen dat ook Overzeese kapers hun slag willen slaan…

We begrepen overigens wel dat er vanuit Barcelona een belletje is gegaan naar Parijs dat het natuurlijk wel duidelijk was dat er dit jaar geen uitreiking van de Gouden Bal kon plaatsvinden… Die gaat dus inderdaad niet door. Kan Hij hem volgend jaar wel weer gewoon zelf mee naar huis nemen. O ja, er komt wel een Dream Team-verkiezing, dat is wel goedgekeurd in Catalonië, dan mag die Portugees er ook bij…

Eerst gaan we trouwens nog eens behoorlijk op de pedalen; vanaf 29 augustus raast de Tour door Frankrijk tot 21 september, daarna volgen de Giro en La Vuelta terwijl er ook nog de Klassiekers als de Ronde van Lombardije en Parijs Roubaix volgen, met of zonder publiek, met of zonder mondkapje… The show must go on en iedere dag weer is Parijs nog ver…

Van het wielrennen naar het schaatsen is eigenlijk maar een kleine stap (of trap). De Jumbo Visma ploeg en Red Bull verlengden hun contract. En als u denkt dat het alleen maar gaat om een aantal extra gratis blikjes, dan zit u mis. Zij zullen aan de ploeg verbonden blijven als innovatiesponsor. Luchtstroomproeven en racedrones worden ingezet om nog snellere records en tijden te vestigen en daar helpen die vleugeltjes dan weer wel bij.

 

Over innovatieve ideeën gesproken; we kennen natuurlijk het geluid van het publiek bij voetbalwedstrijden om een beetje sfeer te creëren, voor FOX Sports in Amerika moet het nog een stapje verder. Bij wedstrijden van de Major Baseball League van zaterdag zal virtueel publiek aanwezig zijn met juichen, afkeurend ‘boe-en’ en wave-momenten. Na de wedstrijden wordt er geëvalueerd hoe een en ander ontvangen werd door de kijker. Nou dat zit wel goed denken wij!

Het ging afgelopen zondag een keer niet over de race, maar alles wat zich een half uur vóór de race afspeelde. Max plantte zijn bolide tegen een muur en wat daarna volgde gaat de geschiedenis in als “het mirakel van de Hungaro Ring”, oftewel ook de vleugels konden niks meer voor Max betekenen, maar wel gewoon de handjes van de monteurs van Red Bull die wapperden. De beloning volgde rond 16.45 uur in de vorm van een tweede plek voor de mannen!

 

Foot Locker Europa begrijpt ook dat het niet altijd over het product gaat, maar dat juist op de momenten dat het er op aan komt gewoon gaat om wat mensen kunnen bewerkstelligen. Mooie kijk op de actualiteit vinden wij.

 

Let op elkaar (ook al verveelt het) en blijf fit!

Goed weekend!