The Vibes of the Week #15

De sportwereld ondervindt grote hinder van het coronavirus. Om je toch op de hoogte te houden van wat er zoal speelt in de sportwereld, keren de VIBES OF THE WEEK tijdelijk terug op onze website.

Deze week eens in een positieve Vibe van start!

Afgelopen zaterdag werden we opgeschrikt door een nieuwe aardbeving in Groningen, maar dit keer veroorzaakt door de grote vreugde die uitbrak toen het kind van de streek, Arjen Robben, aankondigde zijn rentree te gaan maken bij de plaatselijke FC! Na een jaar afwezigheid op de velden, zullen we weer kunnen genieten van de dribbels langs de lijn, maar vooral de passeerbeweging naar binnen en de krul in de verre bovenhoek (die backs weten dit ook allemaal, maar probeer hem maar te stoppen). Een boost (op zijn goed Gronings) in de seizoenkaartverkoop was een gevolg. Een fantastische move voor Groningen én de Eredivisie (én de bondscoach…?)

 

Over de bondscoach gesproken… Uit Spanje bereiken ons berichten (fakenews?) dat het toch zou kunnen gebeuren dat onze Ronald afhaakt bij Oranje en kiest voor zijn grote liefde Barcelona. Door het uitstellen van het EK is de datum gepasseerd waar KNVB en Koeman officieel zouden evalueren en elkaar laten weten wel of niet verder te gaan. Koeman zou kunnen verhuizen, of dit voor zijn imago goed zou zijn, betwijfelen wij, maar een dubbelrol is ondenkbaar.

Gauw door met het volgende goede nieuws uit de Eredivisie. FC Utrecht heeft T-Mobile gestrikt als nieuwe shirtsponsor voor de vijftigjarige club. T-Mobile was al rugsponsor, maar deze move wordt binnen de sponsorwereld toch wel een topprestatie van de commerciële afdeling van de club gezien. Ook hier wordt een toeloop verwacht op de seizoenkaarten. Wij gunnen vooral Frans van Seumeren dit commerciële succes, de man die de FC al die jaren overeind heeft gehouden. We zullen zien of ook bij FC Utrecht het ‘Bayern-hoekje’ wordt geformeerd van de Witte T-Mobile fans.

Ook groot nieuws voor de Kameraden in Zuid, die hun auto van het volk, Opel, inruilen voor de management bolide BMW. Natuurlijk zullen hier goede redenen voor zijn, maar Feyenoord en Opel, dat gaat bijna 30 jaar mee! Mooie successen, zowel op de mat maar zeker ook buiten dit fijn geschoren kunstukje van grasmeesterschap. Ongetwijfeld een van de hoogtepunten is de actie voor de Hartstichting met de werving van 170.000 burgerhulpverleners. Mooie beelden aan het einde van een Partnership made in Heaven!

 

En voor degenen die geen genoeg kunnen krijgen van de nieuwe deals, hier nog eentje uit de Premiership. Twee weken geleden meldden wij u een nieuwe shirtsponsor voor Everton: Cazoo. De online autoverkoper vond dit nog niet genoeg en pakte ook Aston Villa erbij. Opvallend, ook hier in plaats van een online gokbedrijf W88, wat 7,5 miljoen pond betaalde per jaar. En wij maar wachten op die gokbedrijven als cashcows voor onze eredivisieclubs… zal toch nog wel iets over zijn?

We zijn nog niet klaar hoor, Paris Saint Germain sloot een deal met Fanatics voor alle merchandising van de Franse topclub. Het is een deal met doelstellingen met duizelingwekkende getallen. Fanatics heeft een databestand van 45 miljoen actieve klanten welk kanaal voor PSG geopend wordt met als doel dat de e-commerce in de komende drie jaar, wereldwijd, wordt verdriedubbeld! Met 5000 gelicenseerde producten in 350 categorieën, tsja dat is iets meer dan een replica van een shirt van de Witte Leeuwen uit Velsen, wat dan wel weer unieker is.

 

Ook uniek in deze tijd zijn de sportevenementen die wel doorgaan zoals nu het NK Wielrennen (op en rond de VAM-berg in Drenthe) en het NK atletiek; later in het jaar gevolgd door Boels Ladies Tour en de Zeven-Heuvelenloop. Het begin is er zullen we maar zeggen. Wel kwam het Mulier instituut met een onderzoek dat niet reguliere evenementen tot 1 september 65 miljoen sponsoreuro’s zijn misgelopen. Dit getal kan nog oplopen als we in september geconfronteerd zouden worden met een tweede Golf, hetgeen voor iedereen die de sport, maar ook cultuur een warm hart toedraagt, niet te hopen is.

Niet te hopen is voor velen dat John de Mol toch een beetje klaar is met het Veronica Inside verhaal. Je zou het denken, want de eerste verschuivingen zijn zichtbaar. De Champions League wedstrijden, waar de Mol de rechten van heeft, gaan voor de rest van deze uitvoering én die van volgend jaar naar de hoofdzender van Johnnie, SBS 6. Wij denken dat de weg vrij wordt gemaakt voor een andere invulling van de maandagavond, door wellicht dezelfde heren, maar in een ander jasje. Na de 1,7 miljoen kijkers van de laatste uitzending zou het zelfde aantal ook zomaar eens gehaald kunnen worden bij een terugkeer…

De terugkeer van de Formule 1 vieren we dit weekend met de eerste race in Oostenrijk. Geen Oranje-camping of tribune. Stilte rond het circuit waar de trainingen zijn begonnen met de teams en racers die blij zijn dat ze weer aan de bak mogen. In een filmpje van McLaren een overzicht van de afgelopen maanden en ook de blijdschap van alle teams dat ze weer mogen: Vrooooooom.

 

De man die als eerste aangaf dat hij niet wilde starten in Australië, Lewis Hamilton, de wereldkampioen en enige zwarte coureur, geeft nu ook een signaal af tegen racisme door zijn Mercedes niet de wit/zilveren kleur mee te geven, maar te rijden in een zwarte wagen met snelle stripings. Het zal een bijzondere strijd worden dit jaar tussen Lewis en Max voorspellen alle ‘kenners’. Nu maar hopen dat er genoeg races plaatsvinden om tot een officiële titel te komen…

En we sluiten af zoals we begonnen, misschien zien we binnenkort nog een oude vedette terug op de Nederlandse velden. Vriend van het Huis Pieter Plakplaat alias Wesley Sneijder kreeg een smeekbede van FC Utrecht supporters om een jaartje uit te komen voor de plaatselijke FC uit zijn geboortestad, waar hij overigens nooit voor speelde. Wedstrijdfit worden zal bij hem iets langer duren dan bij de voormalige Man van Glas, maar de beelden van weleer smaken zeker voor de FC supporters naar meer…

Let op elkaar en blijf fit!

Goed weekend!