Op gelijke hoogte met Zoetemelk en Raas

  

Het WK zit erop! De favoriet werd kampioen en neemt 33 miljoen euro aan prijzengeld mee, maar de runner-up stal de harten van de voetballiefhebber. Vooral de president van Kroatië, Kolinda Grabar-Kitarović, die iedere speler (vriend en vijand) aan haar gemoed drukte al was het Bianca Castafiore, de nachtegaal uit Milaan (Kuifje), zelf. Modric mocht als troost de prijs van beste speler ophalen.

De elektronicaketen Krëfel was waarschijnlijk de enige partij in België die vond dat de Rode Duivels het wel iets kalmer aan hadden kunnen doen. Eén doelpuntje rustiger om precies te zijn, want door de tweede goal in de bronzen pot kwamen de duivels op 16 doelpunten. Dit kostte Krëfel via een publieksactie vóór het WK, enkele duizenden gratis TV toestellen. 15 doelpunten door een land was maar twee keer voor gekomen in de historie van het WK, maar het werd uitkeren! Ongetwijfeld goed verzekerd.

Iedereen was het ook eens met de positieve uitwerking van dé innovatie van het toernooi, de VAR. Wij vonden het nog een beetje gehannes en wij willen de KNVB, als grote animator van het systeem, voorstellen om opnieuw baanbrekend werk te doen om uiteindelijk de VAR te laten beslissen (cricket, hockey en NBA gingen jullie voor). Het voorkomt een hoop ‘gedoe’ rond de scheids dat nergens voor nodig is.

En dus gaan we met z’n allen in de winter van 2022 naar Qatar. De data zijn bekend: van 21 november t/m 18 december! Misschien met 48 landen, maar wij zijn er hoe dan ook bij, doordat Gillette Ronald nu al te hulp schiet met het spel Scout van Oranje. Hiermee kan iedereen zijn eigen selectie doorgeven aan de bondscoach en dan maak je kans op een scoutingsreis naar één van de internationals. Dus in 2022 komt hij weer uit het stof: “we zijn er weer bij en dat is…”.

Calvé vond het weer tijd voor een nieuwe serie commercials en na Evert, Pieter en Robin was het nu, na al haar successen, tijd voor Lieke Martens. Er wordt ook ingespeeld op de enorme groei van het meisjesvoetbal en dat dit nog wel wennen is voor coaches. Het is wederom een pareltje geworden!

Maar niet alleen Lieke werd ingezet door Calvé (Unilever). Er werd in Curaçao gekozen voor de held van het eiland, de goedlachse Churandy Martina. De commercial is niet in Nederland te zien, omdat Churandy hier natuurlijk in de weer is met een SiSi TukTuk. Hij is er niet minder leuk om.

Terwijl ze in Amsterdam bezig zijn om, in ieder geval op papier, een ijzersterke selectie neer te zetten, zit de commerciële tak ook niet stil. Het contract met de kledingsponsor Adidas werd t/m juni 2025 verlengd. Met als prijskaartje een sponsorbijdrage van 50 miljoen euro. Feyenoord daarentegen beloont ´groene´ supporters met een heus stukje Kuip als verlengstuk(je) van hun eigen gazon. Leuke activering van Qurrent.

En dan natuurlijk de Tour. De kijkcijfers vielen tegen de eerste 6 etappes, vooral in de landen waar WK deelnemers aan de gang waren. Nu was het ook geen bijster interessant weekje, daar hadden ze bij ASO goed over nagedacht. Maar nu zijn we helemaal los en zullen de kijkcijfers ook weer stijgen. Tom laat zien dat hij op dit moment misschien wel de beste renner is. Zelfs onze Belgische Muppets, José en Michel, gunnen hem een échte ploeg om hem heen.

Uit een onderzoek van Nielsen bleek dat Dumoulin onze bekendste renner is (76%), op de voet gevolgd door Marianne Vos (75%), die volgens het onderzoek een hogere marketingwaarde heeft (opgesteld aan de hand van 13 kenmerken waaruit mocht worden gekozen). Opvallend is dat onze Huis Held, Niki Terpstra, nergens in een top 5 staat.

Ondertussen is Dylan Groenewegen helaas door een val naar huis, met twee etappezeges de succesvolste deze Tour. Hij is ook op social de koning met 137.000 volgers. Zou hier het leeftijdsverschil en de bravoure in tot uiting komen? Opvallend is dat Dumoulin op Twitter en Instagram amper actief is. Misschien toch een tipje aan Sunweb om hier aan te gaan werken met Tom?

Best leuk zo’n oranje getinte Vibes.

Goed Weekend!