Nederland succesvol op internationaal sporttoneel

  

Het was een Nederlandse week op het internationale sporttoneel!
Kromowidjojo liet zien dat we in Tokio weer een beroep op haar kunnen doen. Wereldkampioen op de 100 meter vrij (kortebaan) word je niet zomaar. Daarnaast ook nog een duidelijk ontspannen Femke Heemskerk die edelmetaal verzamelde. We blijven het toch nog even zeggen: schrijf de gevestigde orde niet te snel af!

Hoewel juist het hockey bij de mannen laat zien dat ook met jong bloed een internationale toppositie verovert kan worden. 15.000 Indiërs stil krijgen en met 2-1 winnen om in de halve finale de Aussies aan de zegekar te binden op weg (vorige week ook al aangegeven) naar goud. En de handbaldames gaan ook door! Hoewel angstgegner Noorwegen de ook al nieuwe (jeugdige) ploeg even terug op aarde zette, werd Duitsland verslagen o.l.v. mevrouw van der Vaart en wacht nu vanavond Frankrijk. Maar Tokio is al veilig gesteld!

Ook mooi hoe de jonge godenzonen lieten zien dat ook het hardere spel niet uit de weg gegaan werd en een potje tussen twee al geplaatste(!) ploegen, uitgroeide tot een spektakelstuk! Jeroen Slop, 20 jaar financieel directeur bij dat Ajax, stopt ermee. Bewonderenswaardig hoe hij de club zolang financieel heeft geleid. Wij begrijpen dat kramp in zijn vingers van het tellen van de binnenstromende eurobiljetjes hem noopt tot vervanging!

Op het sponsor front ook wat bewegingen. De Mannen Acht had al vleugels in hun handen tijdens het roeien, maar krijgen ze nu op weg naar Tokio ook op andere plekken. Red Bull gaat hun namelijk begeleiden tot de Olympisch Spelen in het land van de, ook al, rijzende zon. Met name de knowhow die Red Bull heeft opgebouwd de laatste jaren in de diverse sporten doet hopelijk de Acht in gouden wolken belanden.

Wie daar al een tijdje vertoeft is Max, hoofd uitvoerder van de Red Bull strategie. Maar nu ook gekoppeld aan G-Star Raw voor de komende jaren. We zeiden het al eerder (wat hebben we toch een profetische gave eigenlijk) het James Dean imago wordt wereldwijd nu echt uitgedragen. Kijk naar de campagnes en waarschijnlijk zullen de cijfers een stijging van het aantal vrouwelijke fans laten zien (of zijn we nu weer in een me-tootje aan het belanden?).

Minder groots, maar voor de mannen in de Hofstad niet minder belangrijk, is de verlenging van het hoofd-sponsorship van Cars Jeans met ADO. De club zit even in een sportieve dip en kan dit steuntje in de rug tot 2022(!) wel gebruiken.

Team NL is bezig met het uitbreiden van hun sponsor en partner pool. Nu is Campina officieel toegetreden als offcial supplier. Het zal de sporters van Team NL dus niet ontbreken aan de juiste kwark, yoghurt en melk producten. Via de toppers wil Campina ook de breedtesporters gaan bereiken met het gezonde kantine verhaal. En dat past dan weer volledig in de plannen van de regering. Wat kunnen wij toch goed samenwerken in dit landje (daar droomt Theresa van op haar verdeelde eiland …).

Als een donderslag bij, best, een heldere hemel maakt SKY bekend dat zij aan het eind van dit jaar gaan stoppen als sponsor van de wielerploeg. Een eerste gevolg van de Brexit, of was het gewoon genoeg? Gezien het budget zal het een hele kluif worden om een nieuwe partner te vinden. De andere mogelijkheid is natuurlijk dat de ploeg ophoudt te bestaan en er een serie hele aardige renners op de kasseien komen te staan.

Dat biedt dan weer mogelijkheden voor de Jumbo – Visma ploeg, want zo gaan ze heten na het toetreden van het Noorse sponsor IT bedrijf als nieuwe hoofdsponsor. Wout Poels zouden wij bovenaan ons lijstje zetten. Overigens is Visma in Nederland bekend als RAET, maar het moederbedrijf kiest het wielrennen echt voor een Europese uitrol.

Ondertussen is SKY zich wel aan het voorbereiden op een natuurlijk weer fantastische Kerst/Nieuwjaars week met Premier League voetbal. Ieder jaar weer het hoogtepunt van het seizoen met overvolle tribunes, verklede Engelsen en top voetbal. Vaak wordt hier de basis gelegd van een later kampioenschap en dus wordt iedereen daar alvast op geattendeerd!

Wat best een apart bericht was, was dat de Nederlandse Loterij voor twee jaar hoofdsponsor van de KNWU was geworden. Niks mis mee natuurlijk, maar een aardig verhaal is dat die zelfde KNWU, ooit, want we weten niet eens meer hoe lang gelden, de sportbond was die uit de band sprong door, op het vooruitlopen op de legalisering van de gokwet, een contract afsloot met Unibet en daar in ieder geval een miljoentje aan overhield en zich nu dus weer in de moederschoot van het legale gokken in Nederland vleit.

En zo kabbelen we naar het eind van het jaar met veel sportplezier en leed, maar waar we als Nederland weer geweldig meetelde! En we kabbelen ook naar het eind van de Vibes, niet alleen van 2018, maar we sluiten heel langzaam het boek volledig. Nieuwe tijden vragen om een nieuwe manier van communiceren. Nog één keer zullen wij u volgende week meenemen in de wereld die ons in ieder geval iedere dag heeft verbaast. Voor nu als altijd ….

Goed Weekend!