Grote klasse Tom Dumoulin

  

Onze Tom moest het afleggen tegen de ‘onnavolgbare’ Froome, maar de prestatie om, na het roze van vorig jaar, wederom op het podium te staan blijft fantastisch. En toch denken wij dat de rustige en aardige Tom nu een ploeg om zich heen moet eisen; een aantal superknechten kan dat verschil tussen goud en zilver maken. Het collectief van Sky rondom Froome bewijst dit al een paar jaar. En niet bij Sunweb? Dan maar bij een andere ploeg, ook dat is topsport.

Wie wel een goed team om zich heen heeft is natuurlijk Max Verstappen. Max moet zich realiseren dat het verschil af en toe zit in even gas terug nemen, letterlijk en figuurlijk. Ondanks zijn leeftijd wordt het tijd dat hij een volwassen coureur wordt. Hij is niet meer ‘the new kid on the block’, maar een vedette met lef (dat moet blijven) en dan ook met inzicht en tactisch vermogen.

We maken het rondje even af. Het (bescheiden) team van Kiki mag tevreden zijn. Zij toont wederom aan dat gravel haar ondergrond is en weerstaat het Oost-Europese geweld op Roland Garros. Maar nu in de derde ronde gaat het er al direct om spannen, als ze de voormalig nr.1 Angelique Kerber tegenkomt.

Met verbazing hebben we natuurlijk allemaal de ballen van Real Madrid erin zien vliegen bij Loris Karius. “Matchfixing” hoorden wij al om ons heen en als je de tweede treffer van Bale ziet, tsja. Wat ons echter steeds weer bevreemd is dat de clubs die smijten met euro’s en dollars niet in staat zijn om een fatsoenlijke ballenvanger te contracteren, hoewel die er echt wel zijn ook in München, Manchester en Liverpool.

De mouwreclame van Arsenal zorgt voor Kamervragen in Nederland. Op het eerste gezicht zou je denken gaat dit niet wat ver? Maar als duidelijk wordt dat Rwanda zichzelf aanprijst op de mouwen is een kleine frons best op zijn plaats. Wij schenken daar namelijk 48 miljoen euro ontwikkelingshulp aan dit jaar. Waarschijnlijk geeft Rwanda al jaren tientallen miljoenen euries uit aan promotie in de media, maar de simpele mouw van Arsenal leidt ineens tot vragen…dus wederom: sport is onderscheidend en werkt (hoe dan ook).

En nu we bij het geliefde item sport en geld zijn aangeland. In de NBA, net begonnen aan de alles beslissende finale, hebben de gezamenlijke sponsors dit jaar 1,12 miljard dollar uitgegeven. Dit is een verhoging van maar liefst 31% ten opzichte van vorig jaar. Die stijging kan vooral worden toegeschreven aan de shirtreclame, die dit jaar geïntroduceerd is met een logootje van 2,5 x 2,5 inch op de borst.

Nog meer, want cijfers blijven leuk! Gemiddeld waren de kosten voor het logo 6,5 miljoen dollar. Onderzoek heeft uitgewezen dat de top 5 van de meest genoemde reclame van teams (niet toevallig ook de hoogste 4 van de NBA) ruim 250 miljoen dollar aan exposurewaarde scoren en dus een enorm succes zijn. Daar staat tegenover dat het aandeel van General Electric (Boston Celtics) in de laatste 12 maanden met 48% in waarde is gedaald, dus de invloed van een logo moet wel in perspectief worden gezien.

Als we het toch over dalende koersen hebben: Under Armour dat financieel onder druk staat, heeft haar kleding contract bij de Major League Baseball dat in 2019 zou starten ingeleverd en zo’n 50 miljoen dollar bespaard. Onder het motto: de één zijn dood is de ander zijn…, heeft Nike toegeslagen en gaat na de NBA en de NFL, ook de MLB kleden. Het zijn toch telkens de allergrootste die overeind blijven.

Overigens zijn de tickets voor de NBA Final tussen Golden State en Cleveland Cavaliers ‘veel’ goedkoper dan de laatste jaren. Het feit is dat, ondanks één van de spannendste competities van de laatste jaren, de finalisten elkaar nu al voor de vierde keer achter elkaar ontmoeten en dat is wellicht van invloed op de markt. Prijzen zijn in vergelijking met 2 jaar geleden 21% gedaald naar $390!

Dit brengt ons bij de fans. Het WK voetbal komt dichtbij en de acties komen los. Ondanks dat wij er niet bij zijn (Ronald gaat rustig verder met bouwen Slowakije 1-1, pfff) houden we het wel in de gaten. Te beginnen bij Unibet in België. Ja, u leest het goed daar gokken ze wel legaal. Er wordt ingespeeld op de kijkervaring van de fan, hoe unieker, hoe mooier. Met ‘het Tsaar van ’t Café’ concept, kunnen fans met vrienden een geheel verzorgde avond in hun café ontvangen inclusief BOB en hostesses (zou in Amsterdam niet meer mogen). Leuk!

Qatar Airways gaat wereldwijd en laat de hele wereld swingen op een gouwe ouwe soul hit. Hoewel wij een aantal ‘jat momentjes’ tegenkomen uit andere commercials, spat de vrolijkheid en glamour ervan af in de “all together now” campagne. En sorteren ze al een beetje voor op 2022….

De vertegenwoordigers van de Duitse atleten hebben het IOC gevraagd om een directe bijdrage van 25% van de inkomsten van de Olympische Spelen (ongeveer 1,5 miljard dollar oftewel 85.000 euro voor iedere Duitse atleet). Dit omdat IOC-regel 40 de atleten verbied extra inkomsten te genereren tijdens de Spelen. Klinkt niet onlogisch, maar IOC stuurt ze naar de NOC’s die 90% van de inkomsten met elkaar ontvangen van IOC. Iets zegt ons dat dit nog wel eens een juridisch steekspelletje kan worden.

Wie even niets hoeft te delen is Zinédine Zidane, na 3 cups met de grote oren, stopt hij bij Madrid. Verrassend? Nee, want hij weet als oude topper dat de houdbaarheidsdatum steeds korter wordt. Terug naar zijn roots, samen met Benzema, in Marseille lijkt ons een geweldig verhaal…..wie weet.

Goed weekend!