Geweldig! Plaatsing WK 2019

  

Onze Oranje Leeuwinnen deden waar ze toe verplicht waren (adel, tenslotte) en schoven eigenlijk vrij moeiteloos Zwitserland opzij. De chauvinistische media willen ons doen geloven dat ze straks in de zomer van 2019, in Frankrijk, wel even wereldkampioen worden. Dit gaat ons toch echt een stap te ver. Gewoon lekker gaan voetballen en kijken hoever we komen, lijkt ons realistischer. Voorlopig even genieten.

Waar Sarina de klus dus klaarde, staat Ronald met onze mannelijke hoop in bange dagen, nog aan het begin van de cyclus voor het EK 2020, welke door heel Europa wordt gespeeld, maar waarvan Wembley het eindpunt vormt. Vanavond Frankrijk (ook hier een rare optimistische kijk van de media of dat Les Bleus geen wereldkampioen is) en maandag Duitsland, dat zijn leuke potjes om eens lekker voor te gaan zitten.

Wie ook gaat, maar dan een beetje verder is Ajax! Want na de familie Flodder krijgt het ‘beloofde’ land van Humpty Dumpty Donald nu de Godenzonen over de vloer. De Amsterdammers beseffen dat zij voor groei in commerciële inkomsten verder dan de Noordzee moeten kijken en openen een kantoor in New York. De naam Ajax is wereldwijd bekend en de tijd rijp om de grenzen vanuit Amsterdam te verleggen. Als die Amerikanen straks maar niet met hun rolkoffertjes ook nog naar de Johan Cruijff Arena komen.

Opvallend is in ieder geval wel dat over de plas, de Golden State Warriors (NBA-kampioen) nu maandkaarten gaat verkopen aan fans waarmee ze tijdens wedstrijden toegang krijgen tot het stadion, maar niet tot de tribunes rond het veld! Voor $100,- per maand ben je welkom in The Oracle Arena en kan je alvast de sfeer ‘rond’ de wedstrijden ervaren. Golden State gaat in 2019 verhuizen naar een groter stadion en heeft nu al een wachtlijst met 44.000 fans voor een season ticket…. Inderdaad onbegrensde mogelijkheden!

Dat vond de UEFA ook en besloot als Europese Voetbalbond een 8 jarig contract af te sluiten met het Chinese Alipay van Jack Ma, de oprichter van Alibaba. Alipay is nu dus de officiële betaalpartner van UEFA en zal zichtbaar zijn bij alle grote landentoernooien. Mastercard is sponsor bij de clubtoernooien als de Champions League en Europa League; mooi die segmentatie deals. Oja, de UEFA ontvangt 200 miljoen euro van de Chinezen.

Gianni I. heeft weer eens van zich afgebeten en gemeld dat spelers die met hun club uit gaan komen in de veel genoemde European Super League, worden geschorst voor hun nationale teams die deelnemen aan het WK. Wij denken dat Gianni wel al wist dat de League er niet zal komen voor 2024. Daarnaast is de vraag wie onze Italiaanse rommelaar hier het hardst treft: de clubs in de Superleague, die hun spelers liever alleen voor zichzelf houden, of de FIFA en de fans die de échte toppers niet meer op het WK zien?

Bij één van die beoogde topclubs rommelt het overigens behoorlijk. Paris Saint-Germain gaat aan het einde van het seizoen hun sponsor Fly Emirates verliezen. Na 9 jaar stapt de grote sportsponsor uit de Verenigde Arabisch Emiraten op, ook al door de spanning die er heerst met de eigenaar van Paris uit Qatar en de politieke verhoudingen van de landen onderling. De president Nasser Al-Khelaïfi wil dat het shirt geen 30, maar 80 miljoen euro per jaar oplevert. Who’s next? Qatar Airways?

En waar partijen strijden, komen ook partijen samen. Zo hebben Inter Milan en AC Milan besloten om gezamenlijk aan een nieuw stadion te werken. Dit kan eventueel ook een complete renovatie zijn van het aloude en vermaarde San Siro stadion. Het blijft een uniek en prachtig verhaal dat deze vijanden op het veld wel goed samenwerken en blijven spelen in één arena. Feyenoord en Sparta, iets voor jullie? Oh nee, kan niet traditie en emotie. Die zijn er in Italië natuurlijk helemaal niet.

Meldden we vorige week nog hoe groot de biermerken aanwezig waren in de sport, deze week volgde het verrassende nieuws dat de Premier League gaat switchen van Carling naar, de grote concurrent, het Amerikaanse Budweiser van Anheuser-Busch (de grootste biersponsor). Daarnaast heeft Nike (de bal) ook verlengd met de meest pretentieuze competitie, net als Coca-Cola. Straks zingen ze daar voor iedere wedstrijd ook nog The Stars en Stripes.

Dé veranderagenda van de Eredivisie leek meer op een polderopstel! Er blijven 18 clubs en kunstgras moet kunnen. O, er gaat wat Europees marketinggeld van de grote clubs naar de kleintjes en “we kopen geen jeugdspelers meer bij elkaar weg”. Als we het wel doen moeten we twee keer de jeugdvergoeding betalen en dat is wel 70.000 euro! Zakgeld als er één 20 miljoen opbrengt 3 jaar later…

Wat ook bij het oude blijft is de zender die de komende 3 jaar het Formule 1 Circus van Max en zijn maten mag uitzenden, namelijk Ziggo Sport. Na afgelopen zondag in Brazilië werd maar weer eens bewezen wat de impact van een held op vier wielen betekent. Heel Nederland had maandag t/m woensdag een mening over het duw- en trekwerk van Max met monsieur Ocon, die hem de winst letterlijk en figuurlijk, door de neus boorde. Ooit een gok, het aankopen van de rechten, bleek dus een gouden greep.

De mannen staan nog even een potje te tennissen om een pot van 7 miljoen euro in de O2 Arena. Waar even een debacle dreigde toen Roger F. zijn eerste partij verloor, maar hij herpakte zich daarna en speelt in het weekend gewoon mee om de poen. En de organisatoren opgelucht adem doet halen door een uitverkocht huis.

Succes Ronald, houd ze scherp.

Goed Weekend!