Fantastisch afscheid Wesley Sneijder

  

“Sport en politiek hadden niets met elkaar te maken”, luidde de stelling ooit. Die tijd ligt nu ver achter ons. Door de belangrijke maatschappelijke rol die sport vandaag inneemt zijn beide nu zelfs met elkaar verweven. Sport wordt ingezet om politiek een statement te maken, dit is echter niet nieuw en werd al gedaan tijdens de Olympische Spelen van Mexico in 1968(!), door de Amerikaanse sprinters voor de Black Panther beweging.

Nu hebben we te maken met de beslissing van Nike om Colin Kaepernick te kiezen als het gezicht van de nieuwe campagne. Een risicovolle keuze, maar wel een die je bij het merk kan verwachten. De vraag is of het heftige effect dat dit teweeg brengt, vooraf zo was ingeschat. Kaepernick was de Footballspeler die uit protest tegen het politiegeweld tegen zwarten, tijdens het spelen van het Amerikaanse volkslied, knielde wat tot een storm van kritiek (tot vanuit The White House) én bijval leidde. Gevolg was wel dat Colin bij geen NFL club meer onder contract kwam.

Nike hield de speler echter wel onder contract en introduceerde hem afgelopen weken dus als het gezicht van het Swoosh merk met een commercial, zoals alleen Nike deze kan maken. Deze eindigt niet toevallig met die andere coryfee van het merk: Serena Williams, die het record aantal Grand Slam overwinningen van Margaret Court gaat evenaren en breken. De heftige reacties in de US kunnen hernieuwde rassenproblemen veroorzaken. Wij hopen en rekenen erop dat Nike zich dit heeft gerealiseerd en nu óók haar verantwoording neemt.

Omdat wij ondanks de maatschappelijke impact van de campagne, natuurlijk ook altijd geïnteresseerd blijven in de zakelijke gevolgen, is het interessant om te volgen wat de effecten op het merk Nike in de US, tenslotte de thuismarkt, en de rest van wereld zullen zijn. Nike is een global merk, maar haalt nog wel altijd 45% van haar omzet uit Noord Amerika. Het merk was daar qua marktaandeel juist aan het opkrabbelen, maar de grote stijgingen van omzet liggen in Azië en dan met name China. Ook dit aspect zullen we voor u volgen.

Om alles in een perspectief te plaatsen willen wij u de campagne die het aloude onderbroeken merk van Björn Borg heeft gelanceerd niet onthouden. In ‘Chase the Exerhighs’ wil het merk het euforische gevoel dat sporten veroorzaakt laten zien; geen topsport maar het plezier in sport voor iedereen. Het merk wil een stevige positie in de sportmode markt gaan innemen.

Op de US Open is Kiki, ondertussen, dus toch nog snel gesneuveld en ook King Roger moest al vroeg opstappen. Alles lijkt erop dat we clash tussen Nadal en Djokovic tegemoet kunnen zien. De hierboven al gememoreerde Serena moet nog één, Japanse, horde nemen om inderdaad het Grand Slam-record te evenaren.

Onze Max was boos! Wat heet: hij was witheet. En ondanks wij, die tot de positief kritische fans behoren, konden we zijn kritiek wel volgen. Alle beelden gezien hebbend, konden we ons niet aan de indruk onttrekken dat er wel een enorme willekeur is bij het uitdelen van penalty’s en wordt het beeld van de race hierdoor wel erg beïnvloed.

Opmerkelijk goknieuws uit Engeland, waar wordt gemeld dat als Wembley wordt verkocht aan de Amerikaanse miljonair Kahn voor 600 miljoen Engelse pondjes, een voorwaarde in het koopcontract is dat er geen wedkantoren in Wembley mogen worden gevestigd! Ook zal tot 2057 de naam van het stadion niet mogen worden verkocht! Heer Kahn denkt na.

En nu we het toch over geld hebben. De Nations League is gisteravond van start gegaan met een voor Oranje gunstige 0-0 bij Duitsland – Frankrijk. Het toernooi wordt serieus genomen, want er valt best wel wat geld te winnen. De uiteindelijke winnaar kan met 7,5 miljoen euro naar huis plus plaatsing voor het EK. Zondag starten wij met Frankrijk uit, altijd lastig.

Maar we hadden natuurlijk gisteren het fantastische afscheid van Pieter Wesley Plakplaat tegen Peru. Na 134 wedstrijden was het stijlvol en leuk. Sportief gered door Jeromeke Depay, die zijn kousen niet meer over zijn enigszins gespierde kuitjes kan krijgen. En waar sterren gaan, staan anderen op, we zeiden het al eerder: Virgil van Dijk is letterlijk en figuurlijk een grote mijnheer aan het worden. In Liverpool is hij al uitgegroeid tot een held.

De Vuelta gaat ondertussen door en krijgt echt minder aandacht dan de eerdere rondes. Bij het zien van de beelden, de afgelopen week, leek het ook dat het organisatorische echt een tandje minder is. Met name door straatjes met aan weerszijden geparkeerde auto’s, het kwam ons een beetje amateuristisch over. Dat moet straks in Utrecht eens even anders!

Goed Weekend!