Afscheid van the Vibes en the Special One

  

Ja, en dan is het zover na 7 jaar sluiten wij het Vibes of the Week boek definitief …

Gelukkig begreep de eigenaar van Manchester United dat ons afscheid wel opgesierd moest worden en werd The Special One, die toch niet zo special was als hij zelf wel dacht, ontslagen. Er wordt gefluisterd met een zakcentje van een kleine 25 miljoen euro. We horen het u zeggen: “daarvoor mogen ze mij morgen ook naar huis sturen”, maar dat is helaas voor een paar specials (dat dan weer wel) weggelegd. En echt geloof het of niet, José vindt dit toch niet zo leuk.

Iets zegt ons dat John van het Schip niet een zelfde zakcentje mee heeft gekregen, maar eruit ging hij wel bij PEC Zwolle. In goed overleg, terwijl John ons deed geloven dat hij niet zelf de handdoek in de ring zou gooien. 1% van de José oprotpremie? Hier is hij al tevreden mee denken wij.

Ook online wordt tegenwoordig in de gaten gehouden wie de meest spraakmakende club is in Nederland, met natuurlijk ook hier de top 3 aan kop. PSV op 1 zal wellicht straks wijzigen als de godenzonen een wondertje (moet kunnen met zo’n naam) verrichten tegen de koningen uit Madrid; mooie gedachte in deze, van huis uit, vrome (wat betekent dat ook alweer?) tijd. Opvallend: FC Twente op 7.

Sponsoring vinden we ook terug in de online metingen en ondanks al de Energie die er bij PSV in geduwd wordt, is de connectie met Philips nog altijd op nr. 1. De stadionnaam speelt hierbij natuurlijk ook een rol. Kortom langdurig investeren in sponsormedium levert een na-ijl effect op voor jaren.

Zo is Fietsenwinkel nu sponsor geworden van de Roompot – Charles ploeg. Een logische match en blijft dus snel hangen. Fietsenwinkel.nl wil namelijk niet alleen de grootste, maar ook de beste Fietsenwinkel worden. Tijdens de introductie konden medewerkers hun krachten meten met de renners van Roompot. Daarna werd er veel geproost, maar wij nemen aan dat iedereen op de fiets was …

Rabobank is nu officieel sponsor geworden van de KNSB als uitvloeisel van hun TeamNL partnership. Ze gaan 4 jaar lang werken aan de opleiding van talenten en zullen dus ook IJSTIJD! omarmen waarmee de allerkleinsten de eerste beginselen van het schaatsen worden bij gebracht.

Natuurlijk mag in deze laatste editie ook Nike niet ontbreken. Het altijd uitdagende merk heeft ook nu weer een duidelijk statement gemaakt door Raheem Sterling als hoofdrolspeler aan te trekken voor hun campagne tegen racisme. Vorige week werd hij duidelijk zichtbaar uitgescholden door Chelsea supporters. Raheem deed het enige wat je kan doen, hij lachte de stakkers uit. Nike geeft hem nu het platform om racisme weer duidelijk aan de kaak te stellen. Wel toevallig dat de overeenkomst wordt gepubliceerd vlák na dit incident, zal toch niet ……… neen! Toch?

Maar aangezien dit de tijd is van de juiste(!) gedachten nog even dit bericht. De Major League Baseball sloot met Cuba een akkoord dat spelers die spelen in de MLB, niet als in het verleden nooit meer terug mochten naar hun eigen Cuba. Zij mogen als ze dat willen gewoon terugkeren naar het eiland. That’s the spirit, Humpty Dumpty Donald!

Want het einde van het jaar is altijd de periode van het maken van goede voornemens voor de nieuwe 365 dagen die we tegemoet gaan. Wat ze gaan brengen weten we natuurlijk nooit, maar we proberen er altijd allemaal het beste van te maken.

Voor SportVibes wordt 2019 een heel belangrijk jaar, want een lang gekoesterde wens wordt eindelijk bewaarheid: we gaan met de hele ploeg werken vanuit één vestiging. Delft wordt onze uitvalbasis. Het huidige pand wordt al volledig verbouwd en voorzien van alle gemakken en futuristische zaken die van een sportmarketingbureau mag worden verwacht. Natuurlijk zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen, maar vanaf 1 januari kennen wij in ieder geval nog maar één adres: Buitenwatersloot 333, 2614 GS Delft!

U informeren gaan we in ieder geval niet meer middels deze Vibes doen, want dit was echt de laatste. Na 7 jaar en 364 afleveringen is het mooi geweest. We hebben geprobeerd u wekelijks op de hoogte te houden met zaken die ons opvielen in de (internationale) wereld van de sport. Vaak met een knipoog, vaak genoeg ook met een opgeheven vingertje maar altijd op basis van respect naar iedereen die we op de korrel namen.

Van Seppie en Pieter Plakplaat tot Humpty Dumpty Donald, Vladimir de Waanzinnige en Marc Netto (die onderweg veranderde in Marc Flappentap); we deden het graag en zullen het zelf de komende weken best wel missen. Maar de huidige tijd vraagt om een nieuwe benadering en biedt ons ook mogelijkheden om u op een andere manier op de hoogte te houden. Dit gaan we ook zeker doen en de eerste keer dat wij ons weer gaan melden, zullen wij u zeker niet overslaan.

Voorlopig gaan we allemaal de Kerstdagen en Oud en Nieuw vieren. Het is altijd weer mooi om te zien dat we dit toch gewoon allemaal doen: blank, zwart, geel, rood of paars; moslim, christen, atheïst of boeddhist, deze weken binden ons wél. Wij hopen dat dit ook zo blijft en dat we in 2019, om te beginnen in Nederland, meer respect voor elkaar en elkaars standpunten en gewoonten kunnen opbrengen. Als de sport, zoals altijd, hier een bijdrage aan kan leveren, juichen wij dit toe, want wat is er mooier dan dat je hobby en je werk ook nog eens een verbinder blijkt?

Het ga u, uw geliefden, dierbaren en collega’s goed in 2019, met veel zakelijk succes, een goede gezondheid en bovenal een glimlach!

Proost 2019!